Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Innehåll från YouTube Works

Här är årets bästa Performance på Youtube

Vinnare i YouTube Works: Pricerunner och Precis Digital sätter benchmark för hur du driver storskalig performance med YouTube.

Publicerad: 29 Oktober 2019, 14:27


Juryordförande Karl Wikström, Patrik Wallin, Mikael Lindahl och Ponthus Blomquist.

Ibland är den enkla lösningen den bästa. Den som väcker igenkänning hos de många, och speglar hur vi alla lever idag. Priset för Bästa Youtube för performance går till ett nyskapande, skalbart och helautomatiserat koncept för att hjälpa målgruppen hitta det bästa priset på allt som intresserar dem. 

Med den motiveringen vann PriceRunner och Precis Digital kategorin Bästa YouTube för Performance i årets YouTube Works. Här delar vinnarna med sig av sitt vinnande koncept för att driva försäljning på YouTube.

Pricerunners kampanj Jämför innan du handlar använde insikter om sök och köp på nätet för att skapa en YouTube-kampanj som drev försäljning. Målet var att skapa en “always-on-kampanj” med syfte att, i stor skala, nå rätt personer med rätt budskap, för att på så vis driva försäljning – och YouTube visade sig vara en viktig komponent för att nå dit.

Jobbade med bumperannonser

Pricerunner skapade först tio olika bumperannonser (6 sekunder video) som de testade och itererade, med syftet att simulera en användare som sökte efter en produkt på Pricerunners hemsida. Att testa och iterera under projektets gång gjorde konceptet extra effektivt och lade grunden för en framgångsrik always-on-strategi som alla var trygga med.

Remarketing som verktyg kombinerat med produktspecifika annonser anpassade till olika målgrupper har visat sig extra effektivt för Pricerunner, då de har över två miljoner produkter på sin hemsida och många besökare som de med denna kampanj kunde nå med filmer på YouTube. Pricerunner använde sig också av YouTubes olika målgrupper, till exempel Custom Intent och såg över 200 procent högre ROI när de använde den targeting-metoden.

Nådde fler än 5 miljoner människor

Efter resultatet av de första tio bumperannonserna skalade de upp kampanjen till cirka 100 bumperannonser – och skapade tillslut över 500 olika annonser för att i stor skala matcha många målgrupper. Det resulterade i att man nådde fler än 5 miljoner människor i Sverige, med över 43.333 timmar “watch time”. Det nära samarbetet mellan Pricerunner och Precis Digital var en viktig nyckel i att lyckas med strategin.

– Remarketing och produktspecifika annonser generellt är ett mycket kraftfullt verktyg för Pricerunner eftersom de har så många produkter på sin webbplats. Därför är det av högsta intresse för Pricerunner att hitta nya metoder att använda detta till sin fördel i olika kanaler och format. Idén till kampanjen föddes från insikten att YouTube är en plattform med stor potential för att anpassa annonser och rikta dem till relevanta målgrupper, säger Patrik Wallin, Senior Digital Specialist på Precis Digital.

Ett lyckat genomförande

Fredrik Elväng, Head of Traffic på Pricerunner, kommenterar varför han tror att just de vann kategorin:

– Jag tror att det berodde på två huvudsakliga anledningar. Den främsta tror jag var knuten till väl genomförd execution. Konceptet i sig är ett traditionellt produkt-retargeting-upplägg och inte särskilt kreativt. Utmaningen här var att överföra det på YouTube-plattformen på ett skalbart sätt. Den andra anledningen tror jag var tillvägagångssättet, där vi successivt itererade oss fram både avseende format och ROI-uppföljning, säger han.

Pricerunner valde att vara med och tävla i YouTube Works av flera anledningar, men främst för att det var en möjlighet att få deras kampanj utvärderad av några av stjärnorna i reklamvärlden, och för att få bekräftelse i sitt arbete, vilket de ju verkligen fick i form av sin vinst. Fredrik Elväng framhäver också att tävlingen var en bra möjlighet att stärka relationen till sin byrå Precis Digital, liksom en möjlighet att träffa och inspireras av andra annonsörer. 

– Vinsten kommer sporra Pricerunner att ta kampanjkonceptet vidare och samtidigt titta på andra sätt att kombinera video med performance marketing, avslutar Fredrik Elväng.

Vinnande bidrag: Pricerunner med Jämför innan du handlarThink with Google.

Läs om alla vinnare i YouTube Works 2019 på Think with Google.

Läs mer

Artikeln är producerad i samarbete med YouTube Works och ej en artikel av Dagens Media