Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Sweden Casino

Guide till casino för svenska mediaköpare

2018 spenderade spelbolag över sju miljarder på reklam, 2020 knappt fyra. Casinoreklam har alltså minskat betydligt sedan Sverige fick reglerad spelmarknad 2019 men den förekommer fortfarande - men med en hel del förhållningsregler.

Publicerad: 12 april 2021, 07:11


För det första så gäller givetvis marknadsföringslagen som säger att en annons inte ska påverka förmågan att fatta ett välgrundat köpbeslut. Detta är i sig inte en helt okontroversiell fråga och vilseledande reklam som lovar guld och gröna skogar förekommer inom de flesta marknader. För spel överlappar detta med ett mer explicit uttalade i spellagen som säger att måttfullhet ska iakttas i marknadsföringen.

·       Måttfullhet

·       Saklighet

·       Träffsäkerhet

Reglerna för marknadsföring gäller all slags media, även för ämnet dedikerade jämförelsesajter som exempelvis Sweden Casino. Liknande webbsidor var tidigare fullspäckade med förhärligande innehåll men numer är de flesta måttfulla och faktainriktade. Den här artikeln är faktiskt i sig ett exempel på förändringen. För några år sedan hade innehållet du just nu läser med stor sannolikhet sett väldigt annorlunda ut.

Att vara saklig innebär ofta att vara måttfull

Inom spel så handlar måttfullhet främst om att vinstchanser inte får överdrivas men också om direkthet som värdeladdade påstående om snabba utbetalningar. Ett klassiskt exempel man ofta läste förr är: ”Hon vann hundra miljoner på ett spinn”. Även om vi förutsätter att det faktiskt finns en vinnare så finns det problem här. Det är såklart sant att den vinnande omgången var just en (1) vinnande omgång. Men det är föga troligt att personen i fråga endast gått in på ett nätcasino och på första och enda spelomgången vunnit storvinsten. Chansen är snarare en på flera hundra miljoner.

Andra exempel som konsumentverket uppmärksammade efter en granskning av 409 annonser under de första tre månaderna efter spellagens införande var hur något presenteras. Att exempelvis påstå sig erbjuda ”Snabba uttag”, ”Kom i gång på nolltid” och liknande formuleringar är inte OK.

Spelbolagens och digitala marknadsförares sätt att tackla detta är att undvika positiva uttalanden och i stället vara sakliga genom att framhäva en faktisk siffra, exempelvis: ”Vi behandlar uttag inom fem minuter”. Ett annat angreppssätt är att vända på begreppen. Vad som tidigare kunde kallas ”Snabbregistrering” benämns nu i stället ”Utan krånglig registrering”. Här är alltså grundtanken att undvika positivt laddade ord samtidigt som budskapet i stort är oförändrat.

Målgrupp

Den sista men minst lika viktiga punkten rör målgruppen. Casino- och spelreklam får inte riktas mot minderåriga. Men att endast flagga för att man måste vara 18 år för att spela är inte nog. Även grafik som tilltalar unga bör undvikas. I Storbritannien har flera fall uppmärksammats där varumärken där figurer som anses tilltala unga använts i marknadsföringssyfte. Detta bör även tas i beaktning på den svenska marknaden. Det innefattar även grafik från spel som idag i många fall innehåller karaktärer som ser ut att vara tagna ur en tecknad film snarare än en spelprodukt riktat mot vuxna.

.

Texten är en annons från Sweden Casino