Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Piwik PRO

GDPR fyller fyra och är för marknadsförare mer aktuell än någonsin – webbanalys och kakor i skottgluggen

Den 25 maj firar Dataskyddsförordningen, GDPR, fyra år. När GDPR kom var många marknadsförare osäkra på vad som krävdes för att följa den nya lagen, inte minst när det kommer till den egna hemsidan, spårning och kakor. Nu har en europeisk rättspraxis så sakteliga börjat byggas upp, och en sak har blivit helt klar: amerikanska tjänster för webbplatsspårning eller -analys klarar inte kraven i GDPR, helt enkelt genom att vara amerikanska.

Publicerad: 19 maj 2022, 12:03


Det stormar kring flera amerikanska tjänster för webbanalys och annonsspårning, och svenska Integritetsskyddsmyndigheten väntas inom kort följa i flera av sina europeiska motsvarigheters fotspår och döma att användning av tjänsterna strider mot GDPR. 

Granskningarna och domarna är en följd av Schrems II-domen sommaren 2020 som fastställde att det avtal som EU och USA slutit i syfte att garantera personuppgiftsskyddet vid användning av amerikanska tjänster, Privacy Shield, inte var tillräckligt för att följa GDPR.

– De federala amerikanska datalagarna är utformade så att de inte kan ge rätt skyddsnivå för personuppgifter. Här behöver svenska och europeiska marknadsförare se över vilka tjänster man har kopplade till sin hemsida, och det är verkligen läge att göra det nu, säger Maciej Zawadzinski engagerad i integritetsfrågor på nätet och vd på Piwik PRO.

Huvudproblemet är att amerikanska myndigheter har laglig rätt att begära ut data från amerikanska, eller amerikanskägda, företag oavsett var i världen den lagras. Det gör att marknadsförare på företag och organisationer som på sin hemsida använder amerikanska tjänster för att till exempel optimera annonser eller mäta sin webbplatsstatistik bryter mot GDPR.

Störst intresse för GDPR-säker webbanalys i Sverige
På Piwik PRO har man tydligt märkt av den senaste tidens turbulens, och antalet användare har mångdubblats på kort tid. Dessutom har man släppt en helt kostnadsfri version av sin GDPR-säkra webbanalystjänst Piwik PRO Analytics Suite och lanserat en särskild satsning på Sverige.

– Sverige är bland de länderna i Europa där intresset är störst för GDPR-säkra webbanalysalternativ. I början av året, när de första domarna började komma mot de amerikanska tjänsterna, ökade söktrafiken med nästan 300 procent i Sverige. Bara Finland hade ett större söktryck, berättar Maciej Zawadzinski.

Nu uppmanar Maciej Zawadzinski de marknadsförare som inte redan bytt till ett GDPR-vänligt alternativ att fira fyraårsdagen med att byta tjänst.

– GDPR har också fört med sig att webbplatsbesökarna har blivit mycket mer medvetna om sina personuppgifter och vill att företagen man handlar med ska behandla uppgifterna med respekt. Därför är det i sig självt en konkurrensfördel att kunna visa öppet och ärligt för sina besökare att man genuint bryr sig om deras integritet och att man inte använder tjänster som bryter mot GDPR, avslutar Maciej Zawadzinski.

Piwik PRO Analytics Suite är 100 procent kompatibelt med GDPR och ger marknadsförare tillgång till samma rapporter och mätetal som man är van vid. Tjänsten erbjuds i en gratis fullversion och i en betalversion med högre trafikmängd, möjlighet till egen, privat hosting och dedikerad support.

piwikpro.se

Texten är en annons från Piwik PRO