Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Casinon.nu

Förändringar inom marknadsföringen av casinosajter

Under åren har många förändringar skett bland spellagarna. Det här kommer med en hel del att tänka på för de bolag som driver casinosajter. Inte minst är det marknadsföringen som har påverkats. Det blir därför ett krav på bolagen att ställa om sin marknadsföring och kampanjerna som man erbjuder till spelare.

Publicerad: 9 Augusti 2020, 15:46


Samtidigt finns det fortfarande casinosajter som inte har anpassat sin marknadsföring. Det här kan leda till juridiska bekymmer, eftersom man måste sköta sin reklam och marknadsföring enligt vissa kriterier idag. Den som inte sköter sig blir ofta bötfälld, men vid värre fall kan det också leda till att företaget förlorar sin licens. Det finns mycket information om hur man förhåller sig till reglerna och man får främst en varning i början, vilket gör det möjligt för spelbolagen att undvika böter.

Nya lagar ställer nya krav

Det är väldigt viktigt idag att casino på nätet sköter allting på ett hederligt vis. Det här innebär bland annat att företagen inte får uppmuntra till spelande eller erbjuda för många bonusar, eftersom det här kan uppmuntra folk till att spela på ett mer riskfyllt sätt. 

Svenska casinosajter erbjuder därför lägre bonusar och främst en enskild välkomstbonus. Dessa får fortfarande marknadsföras på samma kanaler som tidigare. För att få göra reklam på TV och radio måste företaget inneha en svensk licens. Det här har lett till att många fokuserar på nätbaserad reklam, inte minst på sociala medier och via hemsidor som fokuserar på nätcasino.

Branschen har ställt om sig snabbt

Branschen har inte haft några större bekymmer att ändra sin marknadsföring. Det tog inte lång tid för många att ansöka och bli beviljade en spellicens. Det här innebar att många företag kunde behålla sin reklam på TV och radio, utan några större förändringar. Ordvalet kan däremot ha påverkats, eftersom man inte längre får ha en uppmuntrande ton när man marknadsför sina sidor.

På sociala medier ser vi också ett ökat fokus. Många nya casinosidor på sociala medier har dykt upp och erbjuder allt från kampanjer till information. Den som driver den här typen av sidor har också fått mer uppmärksamhet från spelbolagen, med många lukrativa erbjudanden för den som har en plattform att göra reklam på. 

Lagen kan eventuellt förändras i framtiden, då det redan har varit tal om det. Målet är framförallt att förhindra spelmissbruk, exempelvis genom att inte göra lika aggressiv reklam för spelerbjudanden. Exakt hur dessa lagändringar kommer att se ut är däremot inte bestämt. Det är därför viktigt att casinoföretagen håller sig uppmärksamma på eventuella lagändringar, eftersom de annars riskerar sin licens.

Läs mer här

Artikeln är producerad i samarbete med Casinon.nu och ej en artikel av Dagens Media