Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Flarie

Flarie siktar globalt: ”Så här bra konvertering får du ingen annanstans”

Från en app med brandade spel till skalbara tekniker för in-banner-spel och djupa marknadsinsikter. Svenska Flarie har breddat affären – och siktar nu på att ta bolagets "advergaming" internationellt.

Publicerad: 18 September 2019, 11:28


Flaries grundare Kim Ejebari, Niclas Bergfors och Filip Tröger tillsammans med nytillskottet Linda Nyberg, Head of Marketing.

Flarie har snabbt blivit populära med sin underhållningsapp
där användarna kan spela brandade gratisspel, och omvandla sina
inspelade "coins" till olika belöningar i riktiga världen. I dagsläget
har man 800 000 registrerade användare och en genomsnittlig speltid på
22 minuter per dag – vilket är en "engagement time" i klass med
Instagram och Snapchat.

– Det här är verkligen det senaste inom marknadsföring. I form av
engagemang, konvertering och budskapserinran slår det all annan reklam
jag har köpt och jobbat med. Jag är övertygad om att det här kommer att
fungera även internationellt, säger Linda Nyberg, som nyligen gått in i
bolaget som Head of Marketing and New Business och styrelseledamot.

Fantastisk budskapserinran

Och att företagets "advergaming" är effektiv råder det inget tvivel
om. Forskning vid Umeå Universitet visar att Flaries annonsörer har en
budskapserinran på i snitt hela 58 procent.

– Det beror på helt enkelt på att man, till skillnad från andra
medier, aktivt interagerar med annonsen under en lång tid. Och att man
är i ett positivt, engagerat "editing mood", säger Linda Nyberg.

Erbjuder nya tjänster

I år har bolaget dessutom utökat affären och erbjuder, utöver
brandade spel och en onlinebutik, ett koncept man kallar Flarie
Insights, där man – genom att kombinera data från appen, onlinebutiken
och surveys i spelformat kan ge annonsörer nya insikter om kunderna och
produkterna.

– En utmaning många stora bolag brottas med är att inhämta relevant
information om alla sina produkter. För storsäljarna kan man göra
produktundersökningar, men det har – fram tills nu – varit svårt och
dyrt för resterande del av portföljen, säger Filip Tröger, VD på Flarie.

Han berättar att Flarie nyligen inlett ett samarbete med ett stort
internationellt bolag, som marknadsför sina produkter i appens spel och
butik.

– Nu kan vi följa upp kampanjerna och ge dem nya insikter om deras
produkter. Och våra undersökningar är byggda som lättsamma spel, så vi
använder gamification för att inhämta viktig information.

Spel direkt i bannerreklam

En annan nyhet är att man, inom konceptet Flarie Technologies, kan erbjuda spel direkt i bannerreklam.

– Vi har utvecklat en teknik så att våra spel kan integreras i vilken
plattform som helst. De spelas i 320x320 pixlar, väger under 300
kilobyte och går att köra på alla webbsidor, berättar Kim Ejebari,
försäljningschef på Flarie.

– När Tekniska museet använde vårt in-banner-spel i sin annonsering
fick de en engagement rate på över 40 procent, fyller Linda Nyberg i,
och påpekar att det är en lösning som många internationella kunder redan
nu hör av sig om.

Det starka engagemanget är något som dessutom leder till faktisk konvertering.

– En av våra kunder är en ljudbokstjänst, som använder vår butik främst
för att hitta nya kunder. När vi erbjöd Flarie-coins till de som signade
upp för ett provabonnemang ökade konverteringen med 650 procent, vilket
lett till tiotusentals nya kunder. Så bra konvertering får du ingen
annanstans, avslutar Linda Nyberg.

Läs mer om bolaget på Flarie.com

Artikeln är producerad i samarbete med Flarie och ej en artikel av Dagens Media