Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Bombayworks

Ett nordiskt team – en nordisk affärssuccé

Ett team – fyra marknader. Med en nordisk content-avdelning med specifika redaktörer för varje land har Bombayworks skapat synergieffekter utan att tappa närheten till mottagarna.

Publicerad: 15 Maj 2020, 09:06


Rita Akse Palmgren, Pernille Bang och Sini Kuhmonen på Bombayworks.

Önskemål från kunder har lett till att den digitala fullservicebyrån Bombayworks byggt upp en gemensam content management-avdelning för Sverige, Norge, Danmark och Finland.

– Den stora fördelen med att samla den nordiska produktionen är att vi kan skapa, justera och anpassa content för fyra olika marknader på samma dag, berättar Olga Gezelius, Project Manager på Bombayworks.

En förutsättning är just de många likheter som finns mellan de nordiska länderna.

– När det gäller själva konsument- och köpresan så ser den i princip likadan ut i de fyra länderna, men vi kan även lära oss saker av de olika marknaderna. Ofta räcker det att testa något i ett land, eftersom resultatet går att applicera även i de andra länderna, säger Rabi Younan, Nordic Digital Marketing & Web Conversion Specialist på Electrolux, en av Bombayworks kunder.

Uppnår strategiska fördelar med ett nordiskt team

Utöver de synergieffekter man uppnår med hjälp av Bombayworks nordiska team – som till exempel analys-, CX- och CMS-kunskap – ser han även andra fördelar med att arbeta strategiskt på nordisk nivå.

– För oss på Electrolux innebär det att vi kan vara mer agila i vårt arbete, samtidigt som det blir lättare att hitta gaps på de olika marknaderna. Vi ser Bombayworks som en del av vårt team, vilket gör att vi lätt kan prioritera och agera snabbt, säger Rabi Younan.

Men även om det finns stora likheter mellan länderna, finns det också uppenbara skillnader – inte minst när det gäller språken. Därför har Bombayworks satsat på en dedikerad content manager för varje land.

– För att verkligen kunna leverera bästa möjliga innehåll så har vi alla språken inhouse. Våra redaktörer anpassar allt digitalt material för varje land, och det handlar inte bara om själva språket utan även om tonaliteten, kontextförståelsen och den digitala konsumentresan, säger Olga Gezelius.

– I slutändan handlar det digitala om människor, och vi arbetar aktivt med att stärka just mötet med människan – både på sajten och i den personliga kontakten, säger Pernille Bang, Content Manager på Bombayworks.

Affären utvecklas med lokal och digital kompetens

Hon menar att nordiska bolag ofta är bra på att outsourca till olika leverantörer, men att det samtidigt ställer höga krav på såväl beställaren som på leverantörerna avseende kommunikation, avgränsningar, innovation och samarbete.

– Som digital byrå till våra kunder är vi ofta en bland flera spelare som är med om att utveckla affären. Är relationen bra aktörerna emellan så har alla något att vinna på att samarbeta. Vi brukar sammanfatta det i frasen “What’s in it for we?”, säger Pernille Bang.

Läs mer om Bombayworks här

Artikeln är producerad i samarbete med Bombayworks och ej en artikel av Dagens Media