Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Casino.se

Ett år efter omregleringen av den svenska spelbranschen

Den nya spellagen i Sverige trädde i kraft med start 2019. Sedan dess har mycket hänt och det är svårt att hänga med. Därför har man nu valt att publicera en rapport om vad som har hänt efter ett år med den nya lagen.

Publicerad: 8 Juni 2020, 13:57


Spelbranschen lämnar i rapporten en del kritik och det finns en viss oro, vilket kommer att påverka den digitala sfären i Sverige. Inte minst pekar rapporten på att en del av arbetet öppnat upp för oreglerade aktörer.

Lagen gynnar inte svenska spelbolag tillräckligt

Den nya spellagen reglerar hur bolag får marknadsföra och rikta sig till nya kunder. Det finns även krav på en licens här i landet för att få göra reklam på TV och radio. Rapporten från Casino.se pekar på att det här eventuellt kan öppna upp för utländska aktörer, samtidigt som spelbolag med en svensk licens missgynnas.

Det rapporten bland annat pekar på är att licensierade bolag här i landet inte får erbjuda lika mycket lukrativa bonusar längre. Det här var ett effektivt sätt att fånga upp nya kunder på, men som nu lett till att bolagen istället måste sköta sin mediastrategi på ett annorlunda vis.

Denna begränsning finns däremot inte hos utländska bolag. Det är olagligt för aktörerna att erbjuda spel till svenska spelare, men det är svårt att göra något åt dessa företag. I rapporten framgår det att 41 tillsynsärenden hade inletts fram till augusti 2019 mot bolag som inte skött sig på den svenska marknaden. Det här är väldigt få jämfört med hur stor marknaden är.

Nya förändringar väntas påverka ytterligare

Den nya lagen i Sverige har förändrat spelbranschen, men det väntas komma mer. Senast april 2021 ska den europeiska standardiseringsorganisationen CEN utveckla en gemensam standard för hela EU. Det här kommer troligtvis att innebär ytterligare arbete för svenska bolag.

Exakt vad ändringarna innebär återstår dock att se. Ingenting är beslutat ännu och det är därför viktigt att spelbolagen håller sig uppdaterade och utvärderar sina alternativ. För de företag som arbetat tätt med spelbolag kommer det här också att vara viktigt. Företag inom media och annonsering måste hålla sig ajour med hur marknaden förändras och hur framtida lagändringar kommer att påverka deras affärsmöjligheter.

Om du vill läsa mer om branschens läge, klicka här för att läsa casino.se rapport om den nya spellagen. I rapporten finns även uppgifter om hur det har gått ekonomiskt och vad vi har att förvänta oss av den svenska spelbranschen i framtiden.

Läs mer på Casino.se

Artikeln är producerad i samarbete med Casino.se och ej en artikel av Dagens Media