Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Bonnier Business Media

En klassisk win-win: När annonserna träffar mitt i prick

Med smarta natives och välriktade stand alone-utskick har Privata Affärer hittat två annonsformat som inte bara når rätt målgrupper – utan dessutom förhöjer deras upplevelse.

Publicerad: 23 augusti 2021, 08:47


Trots ett för branschen tufft år lyckades Privata Affärer öka annonsintäkterna med 23 procent under 2020. En stor anledning till den fina utvecklingen är att allt fler annonsörer har fått upp ögonen för annonsformaten natives och stand alone-utskick.

Hela idén med nativeartiklar bygger på att annonsören ger läsaren något den faktiskt är intresserad av – att den får något tillbaka för att den engagerar sig i en artikel. Det låter lätt i teorin, men kan vara desto svårare i praktiken – inte minst om man inte vet vad läsaren vill ha. 

– Det är därför vi på Privata Affärer har en sån oerhörd fördel. Vi vet precis vilka ämnen som våra läsare är intresserade av, så det är enkelt för våra annonsörer att nå fram med sina budskap, samtidigt som de bygger varumärke i en seriös och mycket omtyckt miljö, säger Mats Rytter, Senior Account Manager på Privata Affärer.

Vill ditt företag synas i Privata Affärer? Läs mer om de olika möjligheterna här!

Han beskriver tidningens läsare som förmögna, nyfikna och vetgiriga.

– De har ett genuint intresse för privatekonomi och suger i sig allt som rör sparande, investeringar och annat som bidrar till ett bra liv. Och eftersom våra annonsörer berättar om just dessa ämnen så har våra natives på webben ofta över 20 000 läsningar i veckan. 

– Dessutom utgör våra läsare Sveriges allra mest köpstarka målgrupp. 22 procent har mer än 4 miljoner kronor i placerbart kapital, vilket betyder att de har möjlighet att snabbt agera utifrån den information de tar till sig. Det kan röra sig om allt från att investera i aktier till att köpa en ny bil eller ett hus, säger Johan Petersen, annonschef på Privata Affärer.

Läs Privata Affärers senaste utskick med medieinformation

Ett bra exempel på en “match made in heaven” är Privata Affärers temanummer om tjänstebilar.

– Där presenterar vi årets mest spännande nyheter på tjänstebilsfronten. Det säger sig självt att det är en bra idé att synas där om man har något intressant att berätta i ämnet. Självklart hjälper vårt eget contentteam till med att producera rätt typ av artiklar för just ditt företag, säger Johan Petersen.

Ett annat annonsformat som blir allt mer populärt är så kallade stand alone-utskick, det vill säga exklusiva utskick där annonsören kan ut med sitt eget innehåll till Privata Affärers 100 000 nyhetsbrevsprenumeranter.

– Även här är nyckeln till framgång att alla parter får ut något av utskicken. Vi ser helst att de här utskicken innehåller exklusiv information eller erbjudanden som stämmer överens med våra läsares intressen. Det kan röra sig om allt från lansering av nya produkter till information om intressanta börsnoteringar. Läsaren ska alltid känna att det är relevanta ämnen, och aldrig behöva ångra att den öppnat ett mail, konstaterar Mats Rytter.

Vill ditt företag synas med en native i Privata Affärer? Eller skicka ett stand alone till våra läsare? Kontakta Mats Rytter för mer information: mats.rytter@bbm.bonnier.se

Läs mer om annonseringsmöjligheterna på Privata Affärer

Texten är en annons från Bonnier Business Media

Se fler branschtitlar från Bonnier News