Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Unionen Egenföretagare

Egenföretagare: Satsa och vinn i oviss tid – 8 vassa tips

Coronakrisen har ställt mycket på ända. Förutsättningarna har ändrats drastiskt, och i kristider är det lätt att se problem istället för möjligheter. Men framtidens marknadsandelar fördelas om just nu, så vill du vara framgångsrik även efter krisen är det dags att tänka nytt nu. Unionen Egenföretagare ger dig tipsen som tar dig längre.

Publicerad: 17 September 2020, 11:22


Det har varit ett annorlunda och ganska tufft år, inte minst för dem som driver eget. Att stöta på patrull och reda ut svåra situationer ingår, men få var beredda på det här. Många är de planer som har fått ses över eller skrotas. Men vad händer om man istället för att bromsa börjar gasa redan nu? Vi har träffat affärscoachen Agneta Hoflin, som säger att ja, visst finns det fördelar med att våga satsa i en oviss tid. 

– Att starta företag i en osäker tid, såsom corona-pandemin, kan förstås innebära extra utmaningar, eftersom efterfrågan på marknaden generellt är lägre och fokus ligger på att hålla huvudet ovan vattenytan. Samtidigt är orostider möjligheternas tid, då många behöver ställa om och hitta nya vägar. Då skapas nya behov, säger Agneta Hoflin, affärscoach på Unionen Egenföretagare. 

Hon har under 2020 sett många bra lösningar där kreativiteten och viljan hos egenföretagare sprudlar. 

– Vi ser så många bra lösningar. Vissa har fått kliva in i interima konsultroller för att underhålla företaget när det går lite trögt och kan på så sätt fortsätta arbeta och fakturera utan att pausa sitt företag helt. Det kommer även att finnas både stödpengar och riskvilligt kapital för innovation och nytänkande. För de med starta-eget-tankar, som har hittat sin ”grej”, kan det vara det perfekta läget att satsa. För den som blivit uppsagd med avgångsvederlag och omställningspaket, kan det vara chansen att göra slag i saken och förverkliga en dröm om att bygga ett eget företag med ett eget affärskoncept eller få frihet genom att vara sin egen chef.

Egen, men inte ensam

Som affärscoach möter Agneta personer som behöver stöd i sin utveckling, där man ibland som egen kan känna sig ensam. Här menar hon att det är extra viktigt att våga ta hjälp. Har du en affärsidé, något man vill tillföra marknaden så gäller det att ha ett driv framåt och uthållighet i motgångar och att nätverka.

– Det krävs mod att ha eget företag. Speciellt i dessa tider. Att driva ett företag innebär ofta två steg framåt och ett steg bakåt. Ta hjälp, det finns många organisationer som hjälper nystartade företag kostnadsfritt, utnyttja dessa chanser. Många saknar även tillhörigheten när man är egenföretagare, där fungerar Unionen Egenföretagare som ett bollplank och det är viktigt att fortsätta nätverka för att till exempel kunna utbyta tjänster och rekommendera varandra i olika sammanhang. Gå med i ett coworking space och stötta varandra, säger Agneta och fortsätter:

– I orostider är det viktigare än någonsin att även egenföretagare får ekonomisk trygghet. Oro för sin privata ekonomi kan verkligen suga energi och ta fokus och handlingskraft. Medlemskap i Unionen Egenföretagare är ett ”dubbelt” medlemskap. Både privatpersonen och företaget är medlemmar. Detta är en fördel i synnerhet om man kombinerar företag med anställning, eftersom man kan få facklig rådgivning och förhandlingshjälp om det blir problem i anställningen och en ekonomisk grundtrygghet med Unionens inkomstförsäkring ifall företaget måste läggas ned eller bli vilande.

När man snabbt vill utveckla sitt företag finns det många fällor man lätt kliver i. Ofta blir man centrerad runt en sak, som gör att man missar helheten.

– Det är vanligt att man fokuserar för hårt på tjänsten i sig, istället för att titta på behovet och vad just din tjänst är lösningen på. Vilken affärsnytta levererar jag? En annan vanligt förekommande motgång är att man är rädd för att komma ut och sälja, men här finns stora digitala möjligheter inom marknadsföring idag och många roliga vägar att ta, avslutar Agneta Hoflin. 

Agneta Hoflin, affärscoach Unionen. Foto: Johan Strindberg

8 tips för en framgångsrik start 

1. Ha koll på innovation och ”heta” områden

Mest aktuellt just nu är hållbarhet inom en rad områden såsom klimat, biologisk mångfald, vård & hälsa, medicin, skola & utbildning, socialt arbete (inkludering, integration), teknik (digitalisering/AI), ledarskap & HR.  

2. Bygg ditt unika affärskoncept

Utifrån vad som är din målgrupps utmaningar, och inte vad du själv tycker. Lägg tid på nödvändig research innan du paketerar din produkt eller tjänst.

3. Vinnande marknadskommunikation

Lägg ditt fokus på att kommunicera den affärsnytta du levererar snarare än själva lösningen i sig.

4. Nyttja den ”kollektiva intelligensen”

Jobba tillsammans med andra i relevanta konstellationer såsom innovations-hubbar och coworking spaces De finns bland annat på universitet, hos inkubatorer och i företagsparker. Investera också din tid i att nätverka i lämpliga communities på sociala medier och delta i events inom ditt område, såväl fysiska som digitala. Se till att vara där dina kunder ”hänger” helt enkelt. Ta hjälp av mentorer och affärscoacher. Hitta dina förebilder och eldsjälar som ger dig inspiration och hjälp att hålla engagemanget uppe och orken vid liv.

5. Ha koll på vad andra har gjort bra

Du behöver inte uppfinna hjulet själv utan det funkar med ”copy and paste” om du gör det ännu lite bättre.

6. Håll fokus på rätt saker

Det finns exempelvis inga genvägar till intäkter, utan du behöver vara vass på att marknadsföra och sälja dig själv.

7. Ta ansvar för din egen kompetensutveckling

Inhämta fortlöpande nya kunskaper och erfarenheter, lär av andra. Våga gå utanför din egen comfort zone, då det många gånger är det bästa sättet att utvecklas. Som medlem i Unionen Egenföretagare har du rabatterat pris på många bra utbildningar.

8. Kill your darlings

Ta ett steg i taget. Håll koll på och reflektera över hur det egentligen har gått utifrån din inriktning och dina mål. Om nödvändigt; justera eller skrota.

Här kan du läsa mer om vad Unionen Egenföretagare kan göra för dig och ditt företag! 

.

Artikeln är producerad i samarbete med Unionen Egenföretagare och ej en artikel av Dagens Media