Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Piwik PRO

3 myter om hur svårt det är att byta analyticstjänst

Det finns en uppfattning om att det skulle vara både krångligt och tidsödande att byta analytics-tjänst på till exempel företagets webbplats. I vissa fall resulterar det i att företaget eller organisationen behåller den befintliga tjänsten även om den är svår att använda, inte levererar önskade underlag eller brister i sina regulatoriska åtaganden. Men påståendet att det är krångligt och tar mycket tid att byta tjänst, eller att det inte finns några GDPR-vänliga alternativ, stämmer helt enkelt inte.

Publicerad: 29 juni 2022, 10:18


Vi lät Maciej Zawadziński på Piwik PRO bemöta tre vanliga myter som figurerar om byte av analyticstjänst för att du som kund och beställare ska få en klarare bild av vad en sådan process faktiskt innebär.

Myt 1: Det är krångligt att implementera ett nytt webbanalysverktyg.

En anledning till att det påstås att det är krångligt att införa ett nytt analytics-verktyg är att det tidigare har tagit lång tid att transferera analyticsinställningar från en tjänst till en annan. Välj ett webbanalysverktyg med samma taggarkitektur som du använt tidigare så minskar du känslan av krångel. Om du har högre krav på din analytics-tjänst är det en bra idé att välja en tjänst där du  kan få dedikerad support som hjälper dig med att sätta upp taggar och flöden.

– Att ett webbanalysverktyg ska vara lätt att använda måste vara givet på dagens marknad, annars kommer kunden att tröttna. Användaren ska snabbt kunna komma i gång med verktyget och dessutom ska kunden kunna räkna med en kundsupport med hög kompetens och hög servicenivå, säger Maciej Zawadziński, vd på Piwik PRO.

Om ditt företag eller organisation inte har oturen att sitta på ett långt avtal med er befintliga leverantör av analytics så kommer ett byte inte medföra kraftigt ökade kostnader. Många företag erbjuder exempelvis en gratisversion och en prisvärd betalversion där kostnaden anpassas utifrån mängden datatrafik, hosting-preferenser och nivån på kundsupport som önskas.

Myt 2: Det är svårt att välja ett GDPR-kompatibelt analyticsverktyg

Om du gör en jämförelse av analyticsverktyg och tittar på vad respektive leverantör erbjuder kommer du att se att det är lätt att välja analytics som har en inbyggd samtyckeshantering, hosting inom EU och en komplett datakontroll. På det sättet är det inte så svårt att verka inom ramen för GDPR och samtidigt samla relevant data från sin webbplats.

– Det är viktigt att tänka på att välja ett analytics-verktyg som följer GDPR och håller sig inom det regulatoriska ramverket, annars kan det bli en kostsam historia. Ekonomiskt riskerar företag mycket höga böter om man bryter mot GDPR, men det är nog ändå dyrare ur ett förtroendemässigt perspektiv. Om inte kunden eller användaren känner att det går att lita på företaget och produkten, då blir inte kunden långvarig, säger Maciej Zawadziński, vd på Piwik PRO.

Myt 3: Det är för tidskrävande att byta analyticstjänst

Uppstart av en ny analyticstjänst kommer alltid kräva viss intern utbildning, precis som vid implementeringen av vilken annan plattform eller tjänst som helst. Men det är inte givet att den interna utbildningen ska behöva ta särskilt mycket tid och kraft. Om ni dessutom väljer ett analytics-verktyg med ett interface som påminner om den ledande amerikanska analyticstjänsten, vilket för många kommer innebära en hög igenkänning i hur verktyget fungerar, kommer ni spara ytterligare tid och startsträckan blir ännu kortare.

Förhoppningsvis har denna artikel hjälpt till att minska eventuella frågetecken som har kommit upp på er arbetsplats. För att skapa dig en god bild av vilka behov ni har i er organisation är det bra att jämföra analyticstjänster innan ni gör ert val.

piwik.pro

Texten är en annons från Piwik PRO