Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

WWF: ”Vi får lite av en egen arena”

Publicerad: 2 Mars 2016, 10:27
Uppdaterad: 2 Mars 2016, 09:52

BÄST PÅ BIO – PRESENTERAS AV SF MEDIA. Drönare och mikrochip har räddat livet på både parkvakter och noshörningar. För WWF har bio varit en viktig del av tjuvjaktskampanjen.


När SF Media, med hjälp av Nepas mätningar, summerar fjärde kvartalet 2015 placerar sig Systembolaget både på plats ett och två.

På plats nummer tre på listan över de mest effektiva biokampanjerna under fjärde kvartalet placerar sig WWF:s tjuvjaktskampanj.

Mariann Eriksson är marknadschef på WWF:

– Den här filmen är ju lite mer familjeanpassad, för att vi vill nå en lite bredare målgrupp. Den kanske inte är riktigt lika kraftfull som de tidigare, men den har verkligen gett resultat, säger hon, och fortsätter:

– Det är en balansgång, att vara tillräckligt tydlig och samtidigt kunna nå en bred målgrupp. Vi är fantastiskt glada att det har gått så bra.

Hur ser du på bio som kanal?

– Vi är en regelbunden reklamköpare hos SF Media, bio fungerar väldigt bra för oss och är viktigt för att ge oss stöd i våra breda kampanjer.

Vad beror det på, tror du?

– Vårt filmmaterial med natur och djur passar bra i den miljön, och vi får lite av en egen arena, då det inte finns så många andra reklamfilmer med det budskapet.

Vad har ni sett för resultat av kampanjen?

– Vi har lyckats göra en rad bra projekt. Vi har flyttat noshörningar till säkrare områden, vi har använt teknik, som att placera mikrochip i hornen för att kunna följa noshörningar.

– Drönare har räddat livet på ett antal parkvakter. Det är ju ett av världens farligaste jobb, och nu kan vi flyga över parken och se tjuvjägarna, hur många de är, hur tungt beväpnade de är, och så vidare.

Under våren väntar en kampanj om svensk natur, och till hösten en kampanj om tillståndet i världshaven.

– Haven mår otroligt dåligt, det är snart mer plast än fisk i haven, säger Mariann Eriksson.

SF Media har gjort effektmätningar av reklamfilm på bioduken via Nepa sedan 2009. Varje år mäts omkring 150 kampanjer.

– Vi ser en positiv trend på de allra flesta parametrar, bland annat observation och avsändar­identifikation. Även varumärkesbyggande och köputlösande värden som liking, mer positiv attityd och rekomendationsgrad har ökat, säger Johan Kvist, analys- och affärsutvecklingschef på SF Media.

 

Läs mer om SF Medias effektmätningar i Dagens Media nummer 3, 2016

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.