"Vet inte vad det innebär på sikt"

Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen. Foto: Peter Cederling

UPPDATERAD. Flera sponsorer lämnar TV4 – bilvarumärket Volkswagen har ännu inte fattat något beslut kring saken.

TV4 meddelade i fredags att man lyfter samtliga av Martin Timells program ur tablån med anledning av den senaste tidens anklagelser om sexuella trakasserier, samt homofobiska och rasistiska kommentarer.

Sedan dess har flera sponsorer reagerat och både Ohlssons tyger och S-Blommor har för Expressen uppget att man kommer bryta sina sponsoravtal.

Volkswagen Sveriges informationschef Marcus Thomasfolk säger till Dagens Media att de för en dialog med produktionsbolaget Meter kring frågan.

– Vi har varit i kontakt med produktionsbolaget eftersom det är de som vi har haft ett avtal med kring "Äntligen hemma". De har hållit oss uppdaterad i frågan och vi kommer ha en fortsatt dialog och sedan får vi se vad vi drar för slutsatser efter det.

Så ni har inte tagit ställning för om ni kommer avsluta sponsorskapet eller inte?

– Vi vet inte vad det här innebär på sikt. Därför vill vi gärna föra en dialog med produktionsbolaget om tankarna kring detta. Hur tänker du kring att ert varumärke syns i samband med Martin Timell som bland annat är anklagade för sexuella trakasserier?

– Det som sker är inget positivt men under de här åren som varit har "Äntligen hemma" varit väldigt uppskattat av många människor men det som sker är inte positivt, därför diskuterar vi det som skett med produktionsbolaget nu.

Ikea, som pekats ut som partners till "Äntligen Hemma", förtydligar att det inte finns något kontrakt kring programmet. Möbeljätten har dock vid tillfällen bidragit med produkter till programmet.

– Ibland, då och då, har de hört av sig om att få låna produkter till sina program, säger Emil Eriksson, presstalesperson till Dagens Media.

Vid ett tillfälle under året har Ikea även sponsrat "Äntligen Hemma".

– Det är avslutat nu och vi har inga planer på att i nuläget göra något mer med programmet.

Pernilla Norberg, kommunikationsansvarig på Beckers, säger till Dagens Media att man för en dialog med produktionsbolaget Meter och att de inte har något mer uttalande att ge om saken.

– Vi anser dock att TV4 och Meter agerat helt rätt genom att ta bort "Äntligen Hemma" från tablån.

Dagens Media har även sökt Weber Saint-Gobain.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2017-10-23 07.09Uppdaterad 2017-10-23 09.22

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: