Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Utomhusreklam blir digital i stadsmiljö

Publicerad: 29 December 2016, 07:00
Uppdaterad: 1 Mars 2017, 09:57

ÅRET SOM GICK. Utomhus blev ett allt mer attraktivt alternativ för snabb räckvidd under 2016 – men stod också inför flera utmaningar.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelOutdoor Impact

Utomhusreklamen gick starkt under året. Allt fler vände blickarna mot räckviddsmediet som kunde sno åt sig andelar dels på bekostnad av linjär-tv, dels för att digitala utomhusskyltar presenterade nya möjligheter att kommunicera budskap utifrån tid på dygnet, målgrupp och väderlek.

Bara i september ökade mediebyråerna sina köp med 43 procent, och prognosen är att totalt 1,35 miljarder kommer att ha investerats i utomhusreklam när året är till ända. En ökning med nästan 9 procent jämfört med föregående år, som innebär att nära 4 procent av de totala medie¬köpen utgörs av utomhussektorn.

När JCDecaux i september tände sin digitala tavla på Stureplan blev Stockholm en av de första städerna i Europa att tillåta rörlig reklam i stadsmiljö. Ett par dagar senare tände Clear Channel sina nya digitala skyltar, och Ola Klingenborg, vd för Clear Channel Sverige, kommenterade lanseringen med: ”Nu tar vi, tillsammans med Stockholms stad, ett naturligt nästa steg till att digitalisera stadsmiljön”.

Men en försenad gemensam valuta satte käppar i hjulet för den digitala utomhusreklamen.

Utomhusaktörernas samstämmiga bild var att Outdoor Impacts mätningar var föråldrade och behövde uppdateras. Kraven intensifierades i och med de digitala skyltarnas intåg.

Men när den enhetliga valutan dröjde gjorde JCDecaux eget slag i saken och tog fram ett eget sätt att mäta på. Det stötte dock på mothugg från mediebyråerna och utomhusaktörerna, som menade att siffrorna lätt överskattades.

Än så länge finns ingen enhetlig valuta för digital och analog utomhusreklam. Den skulle ha kommit under 2016. När den nya valutan är på plats vågar Outdoor Impacts vd Pontus Bergdahl inte sia om, men han påpekar att frågan har högsta prioritet.

– Jag är väl medveten om att det är högt eftertraktat, sade han i höstas.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelOutdoor Impact

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev