Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Volvos metalcopy: "Jag har supit med Lemmy"

Publicerad: 26 April 2013, 07:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

För Dagens Media berättar reklamarna bakom Volvos metalhyllning om tyskhånet, "ostig hårdrock" – och spritorgien med Lemmy Kilmister.


"Trött på tysk techno? – testa lite svensk metal". Det är budskapet i en utomhuskampanj från Volvo som just nu går i USA och som sprids i de sociala medierna.

Efter att Dagens Media i förra veckan rapporterade om kampanjen har även tidningar som Teknikens Värld och Aftonbladet skrivit om den.

Bakom kampanjen, som beskrivits som " fucking awesome", står två reklamare på Arnold Worldwide i Amstedam. Dagens Media har nu fått en mejlintervju med copywriter-duon Colin Lamberton och Gregg Harper.

– Kampanjen är en lättsam pik mot gränslösheten hos våra tyska konkurrenter och en reflektion över upprymdheten du upplever när du kör den nya Volvo S60:n, skriver de i mejlet.

Kampanjen har blivit något av en snackis här i Sverige, är ni förvånade?

– Vi är mer upphetsade än överraskade. Det har blivit lite uppståndelse kring kampanjen och det är bra för Volvos varumärke. Det är en fräck copy som de flesta tycker om.

Är ni själva hårdrockare?

– Vi är mer inne på klassisk rock än ren metal. Som de flesta män har vi gått igenom olika stadier av rockmusik och en av oss spelar gitarr. Den andre är en keyboardspelande nyromantiker. På vår sista filminspelning lärde vi oss "Shine On You Crazy Diamond" av Pink Floyd och vi spelade en riktigt usel version av den på avslutningsfesten.

Har ni några favoriter bland metalband?

– Enligt Wikipedia är Led Zeppelin metal så jag måste säga "The Zep". Min fru är från USA och hon är ett enormt fan av ostig hårdrock så jag har upplevt det också, säger Colin Lamberton.

– Min favorit är Motörhead. Jag har haft nöjet att få följa med Lemmy (Kilmister, Motörheads sångare, reds anm.) under en spritindränkt utekväll.

Hur hamnade ni på Arnold Worldwide?

– Vi gillar bilar och har arbetat med flera kunder i branschen. Nu ville vi jobba med Volvo. Arnold tar ju också hand om Jack Daniels.

Här är Colin Lambertons och Gregg Harpers favorithårdrockslåtar.

Motorhead - Ace Of Spades

Black Sabbath - Planet Caravan

Metallica - Enter Sandman

AC/DC - Highway to Hell

Yngwie Malmsteen - Far Beyond The Sun

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.