Utomhus
Visual Art tar klivet till Danmark
Publicerad: 5 september 2017, 13:05
Uppdaterad: 5 september 2017, 13:15
Andreas Lind, vd på Visual Art. Foto: Visual Art
Tidigare i år öppnade Visual Art kontor i Norge. Nu fortsätter det digitala utomhusbolaget sin expandering i Norden genom att förvärva danska City Media.
Ämnen i artikeln:
Visual ArtCity Media beskrivs som Danmarks ledande bolag inom "high impact media" med några av de mesta eftertraktade reklamytorna i landet.
Köpet är enligt Visual Art ett strategiskt förvärv i bolagets strävan att bli störst i Norden under de kommande fem åren.
– Bolaget och personerna känns helt rätt för att vi tillsammans ska bli en av de största aktörerna i Danmark. Vi har under de senaste 20 åren lärt oss mycket om hur vi kan utveckla våra kunders affärer genom digital kommunikation och teknisk innovation, säger Andreas Lind, vd för Visual Art Group, i ett pressmeddelande.
Visual Art har en omsättning på 300 miljoner kronor. City Media, med kontor i Köpenhamn och fyra andra städer i Danmark, omsätter 40 miljoner kronor på sin digitala och analoga reklam. Bland tidigare kunder nämns företag som Coca Cola, Carlsberg, Nissan och Disney.
– Danmark är en sofistikerad och mogen konsumentmarknad, men den digitala utvecklingen i butik och utomhus har inte hunnit lika långt som i Sverige, vilket ger oss stora möjligheter att snabbt ta marknadsandelar, säger Andreas Lind.
Pia Petersen, vd för City Media, säger i en kommentar:
– Det här är en perfect match för oss. Visual Art har digital spets, erfarenhet och en intressant kundportfölj som ger oss nya affärsmöjligheter. Vi får nu digitala muskler för att växla upp ytterligare på vår marknad.
Visual Art har sammanlagt 120 anställda i 15 länder, inklusive USA, Finland och Tyskland.