Visual Art profilerar publiken

Visual Art tar hjälp av Mosaic-data, vilket ska ge mer effektivt riktade annonser.

Nu vill utomhusbolaget Visual Art göra det möjligt att lära känna den breda publiken. I ett samarbete med kunddataföretaget Insight One profileras samtliga centralstationer och köpcentrum med hjälp av Mosaic-data – som ger insikter om bland annat livsstil, beteende och konsumtion. Med hjälp av Mosaic-datan ska annonser kunna riktas mer effektivt.

– Att som första OOH-aktör kunna profilera hela vårt nätverk på det här sättet känns fantastiskt, säger Hoss Khosravi, affärsområdeschef på Visual Art.

– Rent konkret använder vi Mosaic-data för att kunna klä de arenor vi har våra digitala utomhuskanaler på. Vi vill beskriva publiken i kött och blod och beskriva vilka som rör sig där. Istället för trubbiga gamla värden – män, kvinnor och annat – så hjälper detta oss att spetsa till det och använda som planeringsverktyg.  

Hur kommer det fungera i praktiken för annonsörerna?

– Exempelvis kan vi kolla från vilka områden besökarna kommer i ett köpcentrum och vad deras beteendemönster är. Det är väldigt mycket data som går att fördjupa sig i både på målgruppsnivå och beteendenivå.

Har ni inspirerats av andra aktörer?

– Vi bestämde för några år sedan att vi ville göra digital utomhus på riktigt, om vi säger så. Vår dröm är att digital utomhus ska ha sin självklara plats i omnichannel-tänket. Allt ska hänga ihop och man ska planera det ihop. Tyvärr finns det inte cookies i den riktiga världen. Vi har inspirerats av andra kanaler och försökt applicera det så gott det går på utomhusmediet.

Hur har detta tagits emot av kunderna?

– Det har tagits emot väldigt väl. För oss är det en stor satsning. Alla vi pratade med inför detta var väldigt positiva och efter lanseringen har det tagits emot riktigt väl. Vi är jättenöjda. Det är en otroligt skön känsla att det tas emot väl av köparna och att vi kan föra digitalt utomhus framåt, säger Hoss Khosravi.

Publicerad 2018-04-11 08.30Uppdaterad 2018-04-11 08.30

Ämnen i artikeln: