Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Visual Art köps upp av Ocean Outdoor

Publicerad: 16 September 2019, 09:41

Andreas Lind är vd på Visual Art. Till höger syns en digital reklamskylt i Mall of Scandinavia.

Foto: Press/Bonnier

UPPDATERAD. Utomhusbolaget Visual Art köps upp av DOOH-giganten Ocean Outdoor. ”Det här skapar otroligt stora möjligheter”, säger Visual Arts vd Andreas Lind.


Ämnen i artikeln:

Visual ArtUtomhusreklamUtomhus

Det brittiska DOOH-bolaget Ocean Outdoor, noterat på Londonbörsen, köper upp svenska Visual Art Media. 

– Vi har varit tydliga med att vi inte varit till salu, men så kontaktade de oss. Det inleddes förhandlingar, och sedemera kom vi fram till att det är bra för både aktieägare, digital signage-erbjudandet och out of home-erbjudandet, säger Andreas Lind, vd på Visual Art Media, till Dagens Media. 

Vilken summa affären landar på vill Andreas Lind inte kommentera mer än att affären ger bolaget ”muskler”. Brittiska Morningstar skriver att prislappen på Visual Art landar på 63 miljoner euro, motsvarande 672 miljoner kronor. 

Vad betyder det här förvärvet för Visual Art? 

– Det här skapar otroligt stora möjligheter. Den kompetens och erfarenhet som de besitter kommer vara värdefull. Även det kapital man har och den uttalade strategin att konsolidera marknaden och titta på eventuella förvärv för att växa – det ger oss ytterligare verktyg att växa inte bara organiskt utan via förvärv, säger han och fortsätter: 

– Det här handlar inte om en exit för medarbetarna, tvärtom. Nu fortsätter vi växa snabbare och blir större på fler marknader. 

Andreas Lind beskriver förvärvet som en cirkel som sluts.

– När vi började implementera DOOH i Sverige använde vi Ocean som referensbolag. Det är superspännande att det här blir av. Vi ser upp till dem, och de ser upp till oss, säger han.

Varför tror du att Ocean väljer er? 

– Jag vet att de är jätteimponerade över den resa vi gjort, och de personer som står bakom. 

Med köpet av Ocean delas vd-rollen upp i två delar. Andreas Lind fortsätter som vd för OOH-delen, och bolagets tidigare CTO Anders Apelgren tar över som vd för DS-delen. 

Oceans Outdoor förvärvar Visual Art Media till 100 procent, och 50 procent av Visual Art Tech & Signage i en joint venture tillsammans med medarbetarna. Den senare investeringen omfattar 15 miljoner euro, enligt Morningstar

Utöver förändringen på vd-posten är det inte mycket som blir nytt inom bolaget, enligt Andreas Lind. 

– Vi kommer leverera en ännu bättre slutprodukt och växa ännu snabbare än i dagsläget, säger han. 

I ett pressmeddelande säger Oceans vd Tim Bleakley att bolaget redan har en stark koppling till Sverige. 

– Visual Art är ett attraktivt bolag som vi beundrat länge. Vi har ett starkt band med Sverige och Visual Art genom vår styrelseledamot, Martin HP Söderström. Med hans nätverk inom den skandinaviska fastighetsmarknaden ser vi goda synergier och möjligheter att växla upp Visual Art Medias Skandinaviska närvaro än mer.

I den senaste årsredovisningen för Visual Art Sweden AB, ett brutet räkenskapsår på 18 månader, landade nettoomsättningen på 555 miljoner kronor. 

Dagens Media har varit i kontakt med de konkurrerande bolagen Clear Channel och Wallstreet media. Inget av de två bolagen vill kommentera hur uppköpet kan komma att påverka den svenska marknaden för utomhusbolag. 

– Varma lyckoönskningar inför framtiden är min enda kommentar, skriver Wallstreet Medias vd Sanna Kindmark i ett sms till Dagens Media. 

Dagens Media söker JC Decaux. 

Läs mer:

Visual Art och Ica utökar samarbetet 

Visual Art expanderar i Tyskland 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.