Utomhus
Visual Art köper Global Agencies
Publicerad: 14 september 2017, 08:52
Uppdaterad: 14 september 2017, 08:57
Utomhusbolaget fortsätter expansionen med ytterligare ett förvärv.
Ämnen i artikeln:
Visual ArtSå sent som i förra veckan stod det klart att Visul Art, med 120 anställda och en omsättning på 300 miljonor kronor, tar klivit in i Danmark. Det genom förvärvet av det danska bolaget City Media. Tidigare i år öppnade utomhusbolaget även kontor i Oslo.
I sin jakt på att bli störst i Norden på digital utomhusreklam till år 2022 gör Visual Art nu ytterligare framflyttningar. Senaste förvärvet är Global Agencies, med 250 ytor för utomhusreklam framförallt i Storstockholm.
– Utöver att göra vårt annonsnätverk än mer kraftfullt, öppnar detta även upp för nya kunder vi inte haft tillgång till tidigare, framför allt premium brands som Chanel, Sturegallerian och Triwa som lockas av Global Agencies centrala ytor mot köpstarka målgrupper, säger Andreas Lind, vd för Visual Art, i ett uttalande.
Global Agencies grundades 1999 och är bland annat känt för sitt koncept Stadsklockor – 60 reklamytor i Stockholms innerstad med en klocka ovanför skylten i syfte att öka uppmärksamheten och kundnyttan. Bolaget har omkring 6,8 miljoner kontakter varje vecka.
– Det här är ett stort steg för Global Agencies. Precis som Visual Art brinner vi för att ta fram nya koncept och lösningar för våra kunder. Nu får vi tillgång till Visual Arts digitala expertis och tillsammans kommer vi kunna forma framtidens reklam, säger Roger Starck, vd för Global Agencies.
Visual Art är strategisk partner till bland andra McDonalds, Kicks, ICA, Telia, 7-Eleven, Circle K. Bland annonsörerna finns konsumentvarumärken som Nike, Volvo, Coca Cola, SAS och Spotify.