Få hela storyn
Starta din prenumeration
Utomhus
Publicerad: 20 April 2020, 09:57
Brittiska Ocean Outdoors DOOH-yta Picadilly Lights i London.
Foto: Ocean Outdoor
UPPDATERAD. Coronapandemin slår hårt mot utomhusbolagen vars börsvärde sjunker i rekordfart.
En följd av det nya coronaviruset är att allt fler stannar inne medan det ekar tomt på platser där det i vanliga fall samlas mycket folk som på tågstationer, flygplatser och liknande. Samtidigt väljer allt fler annonsörer att dra i handbromsen när ekonomin pressas. Sammantaget innebär detta att utomhusbolagen just nu kämpar i kraftig motvind.
Dagens Media har tidigare rapporterat om hur Clear Channel, JCDecaux och Ocean Outdoor i Sverige tvingats göra om sina villkor samt att Ocean Outdoor permitterat all personal i Sverige.
Nu skriver Financial Times om hur coronapandemin gör att aktiekurserna för utomhusbolag som Ströer, JCDecaux och Clear Channel utanför Sverige rasar. Bara under mars månad föll Clear Channels aktie med omkring 75 procent. Nyligen meddelade också utomhusbolaget att den roterande kreditfaciliteten minskat med 150 miljoner dollar.
LÄS OCKSÅ: XL outdoor ställer om – tillverkar skydd till vården
Även JCDecaux är hårt drabbat, varför man bland annat valt att annullera utdelningen.
– Vi står nu inför en global lågkonjunktur som troligen kommer att bli värre än nedgången under finanskrisen 2008 och denna kommer att drabba reklammarknaden hårt, säger Jean-François Decaux på JCDecaux Group.