Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Utomhusbolagen rasar mot mediebyråbarometern

Publicerad: 19 November 2008, 04:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Clear Channel och JCDecaux känner inte igen sig i statistiken från Sveriges Mediebyråer, som visar att deras försäljning backat kraftigt i oktober. Branschorganisationen slår tillbaka.


I juli rasade mediebyråernas investeringar i utomhusreklam med 40 procent, enligt Sveriges Mediebyråers månatliga barometer. Helt fel, menade utomhusbolagen JcDecaux och Clear Channel.

- Siffrorna är inte rimliga. Om man utgår från vår försäljning, som ökat med 4 procent under perioden, innebär det att JCDecaux måste betala tillbaka pengar för att Barometerns siffror ska gå ihop, sa Ted Johansson, chef för affärsutveckling på Clear Channel, till Dagens Media i augusti.

I tisdagens mätning för oktober rasar utomhusinvesteringarna än en gång, med 22 procent. Och än en gång säger utomhusbolagen att de inte känner igen sig i bilden.

- Vår försäljning har inte varit bra, men den var precis som förra året hos oss. Då måste alltså JCDecaux ha levererat 40 procent sämre än i oktober förra året och det har de inte, säger Alexis Logothetis, försäljningsdirektör på Clear Channel. Per Rosvall, vd på Sveriges Mediebyråer, påpekar att utomhus är ett litet medieslag: cirka 5 procent av mediebyråernas investeringar går till utomhus, medan cirka 35 procent går till tv. Om en kampanj som betalas i september spiller över på oktober kan det innebära stora procentuella skillander.

- Utomhusbolagen bör framför allt titta på den ackumulerade siffran eftersom månadssiffrorna svänger kraftig på grund av små summor. I år har utomhus ökat 2 procent för helåret. I september ökade utomhus med 15 procent och då var det ingen som klagade, säger han.

Alexis Logothetis:

- Även om det finns en förskjutning måste det ju spilla över positivt också. Men det är sällan det händer.

Får det några konsekvenser för er?

- Våra säljare undrar hur detta går ihop, vi har ju koll på JCDecaux också och vet att det inte går så dåligt för dem som siffrorna visar. Ryggradsmässigt är det inte bra om mätning efter mätning visar att branschen går dåligt. Felmarginalen är ju 20 procent just nu.

Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux, är också förvånad över mediebyråbarometerns siffror.

- 22 procent låter extremt mycket, det måste vara något mystiskt i rapporteringen. Så små summor handlar det ju inte om. Men jag tycker att man ska titta på kvartal, för då får du med när det spiller över. Går man nedåt då så får man väl reagera på det.

Mediebyråbarometern baseras på försäljningsuppgifter som mediebyråerna (bortsett från Bosson och EF Media) matar in i det gemensamma systemet Marathon. Många mediebyråer använder samtidigt externa utomhuskonsulter, som Group Ms Kinetic och Aegis Posterscope.

- Vi kan bara gå efter de siffrorna i Marathon, som registrerar allt som våra mediebyråer köper. Men det är klart att det alltid finns en liten risk för fel, säger Per Rosvall.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.