Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

Utomhusbolagen oense kring programmatic

Publicerad: 22 November 2018, 11:48
Uppdaterad: 22 November 2018, 12:27

Clear Channel och Visual Art är inte överens om hur programmatisk handel för utomhusmediet ska definieras.


Ämnen i artikeln:

MindshareVisual ArtClear Channel

Medan Visual Art använder sig av den traditionella definitionen av programmatic - det vill säga ett automatiserat köp mellan två system baserat på regler som bestäms av köp- och säljsidan - menar Clear Channel att det är en alltför enkel definition när det kommer till utomhus.

Clear Channel kallar sitt system Flex för en programmatisk grundplattform, trots att noll procent av bolagets försäljning är programmatisk enligt den traditionella definitionen.

- Programmatic består av så mycket mer och att enbart leverera automatiserade köp anser vi vara både kraftigt överskattat och adderar minst unikt värde för utomhusannonsörerna, säger Finn Wikander, produktdirektör på Clear Channel.

- Därför har vi avsiktligt valt att inte automatisera själva medieköpet förrän andra vitala delar av programmatic är på plats - framförallt en sofistikerad flexibilitet i medieköpet.

Enligt Finn Wikander är det "väldigt sällan" någon som efterfrågar just automatiserade köp.

- Jag tror att de flesta avancerade medieköpare har insett att den delen inte adderar så mycket värde egentligen, särskilt inte innan sofistikerad flexibilitet och mätbarhet är på plats.

Läs mer i Dagens Media Insikt, vecka 47. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.