Utomhus
Linnéa Kihlström: Utomhus mot strömmen på en skakig reklammarknad – Dagens Media gör temavecka om utvecklingen
Prognosen för utomhusmediet ser ljus ut trots att annonsmarknaden i stort väntas backa under året. Med start på måndag tittar Dagens Media närmare på utvecklingen under vår temavecka om utomhus.
Publicerad: 13 april 2023, 09:10
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Utomhuskategorin går mot strömmen och förväntas öka på en reklammarknad som i övrigt väntas backa 2023.
Foto: Janne Næss
Skyhög inflation. Stigande räntor. Lågkonjunktur. Krig i vårt närområde.
Det är en orolig omvärld och ett skakigt ekonomiskt läge. Såväl företag som privatpersoner är pressade. Av erfarenhet vet vi att många varumärken har en tendens att strypa marknadsföringsbudgeten i tider som dessa.
Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) har därför vid två tillfällen de senaste månaderna reviderat sin prognos för annonsmarknaden 2023 och räknar nu med att investeringarna kommer att minska med 7,2 procent under året.
Men det finns kategorier som går mot strömmen och förväntas öka. En av dem är utomhusmediet. Nästa vecka ska Dagens Media därför djupdyka i utomhusmarknaden.
För efter några extremt tuffa år, med en pandemi som slog extremt hårt mot utomhusbolagen, har vindarna vänt och – trots en rad omvärldsutmaningar – våras det faktiskt för utomhus.
Dagens Media har samlat Kenneth Ek på Clear Channel, Magnus Heljeberg på JCDecaux och Martin Landeby på Ocean Outdoor för ett runda bordet-samtal om utomhusmediets möjligheter och utmaningar. Vi har också pratat med de fyra stora utomhusannonsörerna Hallon, Viaplay Group, Max och Telia om fördelarna, men också utvecklingspotentialen, i medieslaget.
Vi har också sammanställt siffror från IRM och Mediebyråbarometern kring utvecklingen av investeringarna i utomhus. I samband med det har vi intervjuat Madeleine Thor, vd för IRM, samt Jochum Forsell, senior partner på mediebyrån Hear, om hur reklamköpen i mediet förväntas utvecklas framåt.
Utöver det pratar vi med mediebyrå- och utomhusexperterna Karoline Olsson, Lotta Billing och Monica Tuominen på Dentsu, Group M respektive Publicis om svagheterna och styrkorna med utomhus. Vi följer även upp hur Outdoor Impact 2.0 har utvecklats.
Vi konstaterar också att handmålad reklam blir allt mer populärt och att Clear Channel tar ytterligare kliv inom programmatiska köp.
Dessutom lyfter vi fram tre kreativa case som förhoppningsvis kan inspirera!
Det och mycket mer under vår temavecka om utomhus som drar i gång på måndag. Ni hittar allt vi publicerar under taggen ”Tema: Utomhusmarknaden 2023”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Qbrick är blockerad under “Visa våra partners”.
Har du ingen prenumeration? Lugn, här kan du teckna en.
Vill du skriva en debattartikel i ämnet? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias redaktion.
Vill du annonsera? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias annonsavdelning.
Dagens Medias digitala temaveckor 2023
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Linnéa Kihlström