"Utomhus har för liten del av annonskakan"

Utomhusbolagets nya vd om sina utmaningar framöver.

– Det känns jättespännande. Jag har sett framför mig att kliva in i något av de större affärsområdena sedan jag började. Att Sverige dök upp så pass snart passade bra för mig, säger Ola Klingenborg till Dagensmedia.se

Hur ser du på den svenska utomhusmarknaden?

– Jag har jobbat runt om i Europa på de flesta marknaderna. Utomhus har en för liten del av annonskakan. Vi som marknadsledare bör kunna se till att vi får en större del.

 Hur gör man det?

– Ja, det återstår att se. Vi måste bli bättre på att informera kunderna om vårt erbjudande. Vi kan leverera räckvidd, men också till specifika målgrupper och specifika miljöer.

Vad är det mest intressanta på utomhusmarknaden just nu?

– Digitalisering i olika former. Inte bara digitala skyltar som kunderna kan se utan även de bakomliggande systemen. När man digitaliserar dem kan man hitta mer skräddarsydda lösningar för att nå varje kunds målgrupp.

Att även konkurrenterna inom andra medier digitaliseras tror han gynnar utomhus.

– Det blir svårare att nå en bred publik genom tv och print än det har varit hittills. Men utomhus bibehåller sin möjlighet att göra det, säger Ola Klingenborg.

Martin Schori

Publicerad 2010-08-20 08.01Uppdaterad 2015-12-06 15.42

Dela artikeln: