tisdag6 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Utomhus

Utomhus blomstrar på kylig annonsmarknad – här är allt från Dagens Medias temavecka

Publicerad: 24 april 2023, 12:23

Under en vecka har Dagens Media djupdykt i utomhusmediet. Här hittar du länkar till alla artiklar.

Foto: Janne Næss

Utomhusmediet går starkt och väntas öka trots ett utmanande omvärldsläge. Under Dagens Medias temavecka tittar vi på hur investeringarna i medieslaget har utvecklats, vilka styrkorna och svagheterna är samt hur framtiden ser ut. Här hittar du alla artiklar.

Ämnen i artikeln:

Digitala temaveckorTema: Utomhusmarknaden 2023Utomhus

JCDecaux: ”Mer och mer intressant med klimatavtryck per medieköp”
Mätning av klimatavtryck per kampanj, ny hållbarhetschef och löften om kraftiga utsläppsminskningar. För ett år berättade utomhusaktörerna Clear Channel, Ocean Outdoor och JCDecaux om satsningar för att minska klimatavtrycket. Så här har det gått.

 

Leeads gick från nätannonser till DOOH: ”Bara större ytor”
Leeads föddes för över ett årtionde sedan i den digitala världen med digitala ytor. 2019 satsade de på DOOH och har med sina med murals även börjat snegla åt det analoga. ”Det var ett självklart steg att gå in på digitalt utomhus. Det var inte så stor skillnad mot det vi redan gjorde, bara större ytor”, säger vd:n Matthias Sånemyr.

 

Clear Channel tar ytterligare kliv inom programmatiska köp – nya pengar kommer in
Ocean Outdoor har erbjudit sitt lager programmatiskt sedan 2017. Clear Channel lanserade sitt erbjudande för bara ett år sedan och skalar nu upp ytterligare. Huvudkonkurrenten JCDecaux väljer däremot att avvakta.

 

Så ska utomhusvalutan utvecklas – nästa steg för Outdoor Impact
Kontakter, räckvidd och frekvens beräknas genom planeringssytemet Outdoor Impact 2.0. Ett år har gått sedan den efterlängtade uppdateringen av systemet – Mats Rönne om uppdateringarna du bör ha koll på.

 

Medvind för handmålad reklam: ”Haft en supergod start”
Väggmålningar är på frammarsch och Hand Made Media har fått en konkurrent i uppstickaren Nordic Murals. Båda beskriver årets start som överraskande positiv. Här är muralbolagens planer för 2023.

 

Experterna om svagheterna och styrkorna med utomhus
OOH-cheferna Karoline Olsson, Lotta Billing och Monica Tuominen om:
✓ Då ska annonsörer satsa på utomhus
✓ Så maxar du utomhuskampanjen
✓ Nackdelarna med mediekategorin
✓ Detta måste utomhusbolagen bli bättre på

 

Fyra annonsörer: Därför investerar vi i utomhusreklam
Hallon, Viaplay, Max och Telia spenderar tillsammans över en halv miljard på utomhusreklam. Storannonsörerna om:
✓ Fördelarna med utomhus
✓ Formaten de lägger mest pengar på
✓ Detta skulle få dem att spendera ännu mer i utomhus

 

Så ska utomhusjättarna driva branschen framåt
Ett förändrat sätt att jobba mot mediebyråerna, kampen mot tv, en reklamtrötthet som riskerar att sätta käppar i hjulen och varför inte en gemensam branschorganisation. Dagens Media samlar toppcheferna för Clear Channel, JCDecaux och Ocean Outdoor till ett samtal om utvecklingen för utomhus som medieslag.

 

Muraler, AI och digital impact – så jobbar Ocean Outdoor för att lyfta kreativiteten
Digitala kliv men också analoga jätteformat. Här är tre case som visar upp möjligheterna med kreativa utomhusformat. ”Tekniken är bara intressant om den har ett syfte för kreativiteten”, säger Jesper Albansson, marknadschef på Ocean Outdoor.

 

Ljus prognos för utomhus trots mörk annonsmarknad
Annonsmarknaden väntas backa med 7,2 procent under 2023, enligt IRM:s prognos. Men för utomhusmediet ser det ljusare ut, vilket tros nå full återhämtning efter några tuffa pandemiår.
✓ Utvecklingen
✓ Prognosen
✓ Digitalt ger skjuts

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev