Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Utmanar utomhusjättarna

Publicerad: 17 November 2008, 08:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Varbergsföretaget Vertiseit säljer digital utomhusreklam med kontaktkostnadspriser och låter kunderna sköta hela kampanjen på nätet. "Andra sätter upp digitala skärmar men hanterar dem som ett tryckt medium", säger Johan Högberg, vd på Vertiseit.


Sedan i morse är företagets första digitala reklamskylt, vid en av infarterna till Varberg, i gång.

- Kunderna administrerar hela kampanjen själva på Utomhusreklam.se, laddar upp sitt annonsmaterial och bestämmer när kampanjen ska gå, säger Johan Högberg.

Reklamutrymmet säljs helt på kontaktkostnad. Vi kampanjer som löper över tre månaders tid blir kontaktkostnaden 18-19 öre. Vill kunden bara köra en eftermiddag blir priset runt 45 öre per kontakt. Uppgifterna för antal kontakter tas från Vägverkets statistik över hur många som passerar en viss väg varje dag.

- Därför blir det givetvis billigare att en viss tid på natten än på dagen. Det här är en affärsmodell för digital utomhusreklam som vi tror på, säger Johan Högberg.

Företaget startades i början av året. Enligt Johan Högberg för de diskussioner med flera kommuner om att sätta upp flera digitala skyltar. Förhoppningen är också att andra företag ska koppla in sina digitala skärmar till Vertiseits system.

Men kommer jättarna som Clear Channel och JCDecaux verkligen vilja släppa den här kontrollen till er?

- Antagligen inte men det finns fler företag på marknaden och nu får vi förhoppningsvis ett bra försprång, säger Johan Högberg.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.