Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

UPPDATERAD: Voi vinner cykelavtalet i Stockholm

Publicerad: 29 Maj 2019, 07:49
Uppdaterad: 29 Maj 2019, 08:50

Efter alla turer kring cykelavtalet i Stockholm, står det nu klart att uppstickaren Voi går segrande ur den nya upphandlingen. JCDecaux valde att inte lämna anbud.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelVoiJCDecauxStockholms Stad

I slutet av juni förra året kom beskedet att förvaltningsrätten i Stockholm beslutat att upphandlingen för Stockholm stads hyrcykelsystem skulle göras om. Förvaltningsrätten menade nämligen att cykelavtalet, som var skrivet på 10 år, var alldeles för långt.

Clear Channel, som hade haft det av utomhusbolagen eftertraktade cykelkontraktet i 12 år, förlorade det i september 2017 till konkurrenten JCDecaux.

Men efter en rad överklaganden från både Clear Channels och JCDeacux sida beslutades det alltså att upphandlingen skulle göras om helt.

Och nu står Voi, med bolaget UIP Holding i ryggen, istället som segrare, skriver DI Digital.

Om ingen överklagar, det vill säga. Först om tio dagar kan Stockholms stad skriva kontrakt med leverantören.

– Om ingen överklagar och vi kan skriva kontrakt så är cyklarna ute den 1 april nästa år. Blir det en överklagan så ska cyklarna vara på plats sex månader efter att domstolsprövningen är färdig, säger Johan Sundman, projektledare på trafikkontoret i Stockholm, till Dagens Media.

Det vinnande anbudet innehåller 7500 elcyklar och 500 ellådcyklar, dessutom ingår 350 stadsinformations- och reklamytor.

När Clear Channel tidigare hade avtalet kunde 3000 cyklar köras runt på Stockholms gator. JCDecaux skulle ha utökat till 5000 cyklar.

Enligt Breakit var det bara två anbudsgivare med i upphandlingen. Förutom Voi lade Marfina, som svenska Clear Channel är underleverantör till, anbud. 

JCDecaux har alltså valt att inte alls lämna anbud. Det finns flera anledningar till varför bolaget valt att inte delta i upphandlingen, berättar Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux, för Dagens Media.

– För att driva ett avancerat elcykelsystem krävs mycket stora investeringar. Med en förkortad avtalstid på sju år istället för tio år så går affären inte ihop. Utöver att avtalstiden förkortades kraftigt, vill Stockholm stad dessutom ta över samtlig mjukvara, patent, it-system och cyklar när avtalstiden har löpt ut. Detta är helt enkelt inte möjligt då JCDecaux inte råder över alla rättigheter, säger han och fortsätter:

– JCDecaux har varit verksamma i 55 år med att leverera nyttigheter såsom offentliga hyrcykelsystem, papperskorgar, väderskydd och cykelpumpar i över 80 länder. Vi har god erfarenhet av att bedöma vad som är praktiskt levererbart. Stora cykelsystem ställer enorma krav på underhåll, kvalitet och långsiktigt tänkande i leveransen. Med en kraftigt förkortad avtalstid och med stadens markering att man vill ta över hela systemet med it-system, varumärken, patent och cyklar utan ersättning efter 7 år, var det tyvärr affärsmässigt helt omöjligt för JCDecaux att delta i upphandlingen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev