Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Utomhus

Universitetsmedia öppnar i Finland

Efter ett starkt år expanderar Universitetsmedia – till Finland. “Marknadsförutsättningarna ser bra ut”, säger Robert Bryhn, vd för Universitetsmedia-gruppen Sverige.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Publicerad: 11 Februari 2019, 05:00

Ämnen i artikeln:

Utomhus

Universitetsmedia gör sin första internationella satsning i Helsingfors.

Foto: Ola Jacobsen

Det gångna året var ett rekordår för Universitetsmedia, som enligt egen utsago omsatte närmare 46 miljoner, och gjorde ett resultat på 13,7 miljoner. 

Nu expanderar bolaget i Norden. 

– Vi har tittat på de olika nordiska marknaderna. Konkurrenssituationen är något lägre i Finland inom vår nisch än vad den är i till exempel Norge och Danmark. Vi har även en medarbetare på plats i Helsingfors som vi samarbetat med tidigare och som vi tror på. Utöver det upplever vi att marknadsförutsättningarna för vår satsning ser bra ut, säger Robert Bryhn till Dagens Media. 

Den finska medieprodukten, med start på Aalto teknikuniversitet i Helsingfors, ska se ut som den i Sverige, med ett samarbete med studentkårer, restauranger och kaféer. 

– Vår största produkt är rörliga skärmar med reklamskyltar. I och med samarbetet har vi skärmar på universitetscampus med jobbannonseringar, traineeplatsannonsering och liknande. Den finska satsningen kommer se ut som den svenska, men med finska bolag och möjligheter för finska studenter.

Vad hoppas ni att satsningen ska generera?

– Förhoppningsvis klarar vi att växa i samma takt som i Sverige. Med samma takt och marknadsstorlek är det inte osannolikt att vi inom två år kommer omsätta kanske 15, upp till 20 miljoner i Finland, säger han. 

Ämnen i artikeln:

Utomhus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.