Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Trafikverket i jätteupphandling

Publicerad: 19 September 2014, 10:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Snart är det fritt fram för reklam på tågstationer i hela Sverige. Trafikverket söker nu en partner som ska sälja reklamytor på 70 stationer.


Dagens Media har tidigare skrivit om Trafikverkets upphandling för Stockholms Centralstation – ett pilotprojekt med kort avtalsperiod – som fick skarp kritik från Clear Channel.

JC Decaux, som vann uppdraget, fick tillgång till 100 nya reklamytor på 19 perronger på Stockholms centralstation – ett avtal de betalar 4,5 miljoner kronor per år till Trafikverket för.

Nu går Trafikverket ut i en ny upphandling gällande reklamplatser på cirka 70 tågstationer och perronger runt om i Sverige, inklusive Stockholms Centralstation. Avtalet gäller för åtta år framöver, till år 2022.

– Vi gjorde det på prov i Stockholm för att se om det fungerade och det föll väl ut tycker vi. Vår målsättning var redan från början att vi skulle gå hela vägen. Grundsyftet är att få in pengar till underhåll av stationerna, säger Åke Öhrnberg, inköpare på Trafikverket, till Dagens Media.

Den som vinner uppdraget tillåts sätta upp reklamytor för printmedia och digital media på samtliga stationer i avtalet. Det maximala måttet för reklamtavlorna blir eurosize-mått.

Vad avtalet är värt kan Åke Öhrnberg inte säga.

– Vi har inte kunnat gissa. Vi vet ju vad avtalet i Stockholm är värt men det är ju stor skillnad på Stockholms centralstation och exempelvis Borås station.

JC Decaux kommer att få plocka ner sina tavlor på Stockholms Centralstation för att inte ha försprång inför denna upphandling.

– Oavsett om de vinner eller inte ska de plocka ner dem. Det kommer att kosta dem pengar men det ingick i avtalet.

I den förra upphandlingen kom anbud från JC Decaux, Clear Channel, Jernhusen Media och tidningskoncernen Metro. Sista anbudsdagen den här gången är den 8 december i år. Avtalet kan förlängas i två år plus ett år.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.