Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Tillslag mot Clear Channel – kartell med JCDecaux misstänks

Publicerad: 4 Maj 2015, 06:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:02

Konkurrensverket slog till mot Clear Channel – som misstänks ha gjort upp om marknaden för utomhusreklam med värsta konkurrenten JCDecaux.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelJCDecaux

De internationella bolagen Clear Channel och JCDecaux dominerar marknaden för utomhusreklam på flera marknader, däribland den svenska och danska. Utåt sett är de värsta konkurrenter.

Men nu misstänks de båda bolagen, som tillsammans har en mycket dominerande ställning, för kartellbildning. Den danska motsvarigheten till Konkurrensverket har inlett en utredning mot bolagen.

Utredningen rör enbart den danska marknaden.

Men även Clear Channel i Sverige har dragits in i utredningen, kan Dagens Media berätta.

Konkurrensverket ansökte nyligen vid svensk domstol om att få göra ett tillslag mot Clear Channel Sverige i jakt på bevis.

Detta för att utreda om bolaget ”avtalat eller samordnat sig med företag inom företagsgruppen JCDecaux om att dela upp den danska marknaden för utomhusreklam emellan sig”. Misstanken gäller även att de två bolagen ska ha missbrukat sin kollektivt dominerande ställning ”i syfte att utestänga konkurrerande företag”.

Tillslaget genomfördes tisdagen den 21 april, utan någon förhandsinformation till Clear Channel. Detta för att undvika att eventuella bevis skulle kunna förstöras.

– Det är riktigt. Vi har genomfört en undersökning hos Clear Channel, säger Jimmy Dominius, pressekreterare på Konkurrensverket.

Enligt den svenska konkurrenslagen har Konkurrensverket rätt att granska bokföring och andra affärshandlingar, begära muntliga förklaringar direkt på platsen och få tillträde till lokaler och andra utrymmen vid en undersökning om misstänkt konkurrensbrott.

Exakt hur kartellbildningen ska ha sett ut framgår inte av handlingarna, som till största del är sekretessbelagda.

– Det är de danska myndigheternas utredning, vi har bara assisterat våra danska kollegor, säger Jimmy Dominius.

På Clear Channel i Sverige tar man Konkurrensverkets undersökning hos bolaget med ro.

– Det pågår en granskning, som vi välkomnar. Vi har ingenting att dölja, säger Ola Klingenborg, vd för Clear Channel Sverige.

Varför görs det tillslag mot er om misstankarna bara gäller den danska marknaden?

– Detta rör en sak som ligger en tid tillbaka. På den tiden rapporterade, rent operativt, den danska verksamheten till personer som satt i Sverige.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Clear ChannelJCDecaux

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.