Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

The Fan Club vann Ute

Publicerad: 11 Maj 2010, 14:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Skånska The Fan Club tog hem vinsten i JCDecaux:s tävling Ute 2010 med sin annons för klockmärket Triwa.


Hulken poserandes med en rosa klocka. Så ser vinnarbidraget ut i tävlingen Ute 2010, som arrangerades av JCDecaux. På andra- och tredjeplats kom John Doe Worldwide och Peacock. Över 100 byråer och skolor var med och tävlade om en resa till Cannes för arbetsgruppen.

– Konceptet var rätt svårt att knäcka den här gången, säger Ulla-Karin Barret, vd på The Fan Club, som själv varit projektledare för bidraget.

Konceptet utgår från briefen där begreppet ”adding color” var centralt. The Fan Clubs annons är en hälsning till den klassiska klockreklamen.

Varför vann ni?

– För att vi var bäst helt enkelt! Nej, men jag tror att vårt koncept är tydligt och lätt att förstå, den är enkel i sin form. När det gäller utomhusreklam har man ju bara en kort stund på att fånga uppmärksamhet.

Vad ska ni göra i Cannes?

– Det man brukar göra, gå på seminarier och dricka champagne på kvällen.

Juryn bestod bland annat av konstnärer, copywriters och miljöborgarrådet Ulla Hamilton.

Juryns motivering:

"I juryn var vi glada att enas kring en bokstavligt talat stark vinnare, men framförallt åt den smittande glädjen som gick igen i de tävlande bidragen. I och med att utomhusreklamen är en del i de flesta människors dagliga miljö och en ofrånkomlig representant för all reklam vill vi uppmuntra till lösningar som glimrar till och uppskattas av åskådaren, till glädje för alla inblandade".

Detta är tredje året som Ute arrangeras. Förra gången vann Lowe Brindfors annons för en griltändare.

Här kan du se alla tävlande bidrag.

Arbetsgruppen

I arbetsgruppen bakom bidraget ingår, förutom Ulla-Karin Barrett, Malin Wikerberg (copy), Helena Ivarsson (originalare), Lina Israelsson (produktionsledare), Lina Andersson (ad) och Paola Pellettieri (ad), som slutat på byrån.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.