Tar fram ny digital utomhusvaluta

UPPDATERAD. Under 2016 ska en ny valuta för digital utomhus se dagens ljus – Visual Art ansluter sig.

Utomhusbolagen har länge mätt räckvidd och frekvens med hjälp av Outdoor Impact. Nu ska man tillsammans ta fram en valuta för digital utomhus dit även Visual Art ansluter sig.

– Vi har jobbat länge för att få fram en valuta för digital utomhus. Vi har försökt påverka och påskynda processen så det är självklart att vi ska ansluta oss, säger Hoss Khosravi, affärsområdeschef och partner i Visual Art, till Dagens Media.

Varför har det inte funnits en valuta för digital utomhus tidigare?

– Marknaden har varit rätt splittrad och man har inte kunnat komma överens om exakt hur reklamen ska mätas. Dessutom är Outdoor Impact egentligen den enda instans som har legitimitet och då har det tagit lite tid. Vi har också valt att invänta de internationella mätningarna.

Förhoppningen är att under 2016 kunna leverera räckvidd och frekvens även för digital utomhusreklam. Valutan ska även ta hänsyn till animerad eller rörlig reklam. Men exakt hur det ska gå till är inte klart.

– Det är inte spikat än, exempelvis hur vi ska mäta fullmotion eller stillbild och hur det påverkar synligheten. Men det ska tas fram utifrån de möjligheter och förutsättningar vi har på den svenska marknaden.

Vad innebär det för Visual Art att vara en del av Outdoor Impact?

– Det stärker verkligen vår konkurrenskraft. Vi har en positiv utveckling både i antalet arenor vi finns på och de investeringarna i det digitala mediet. Det här ger oss ytterligare kraft att ta en position som ledare inom digital utomhusreklam, säger Hoss Khosravi.

Projektet med att ta fram en valuta för digital utomhusreklam drivs framför allt av Clear Channel.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2015-12-18 11.19Uppdaterad 2015-12-18 14.35

Dela artikeln: