Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utomhus

Striden om hyrcykelavtalet avgjord – Voi går miste om avtalet

Publicerad: 17 augusti 2021, 08:01

Att förvaltningsrättens dom nu har vunnit laga kraft innebär att Voi förlorar den långdragna striden om hyrcykelavtalet.

Voi har valt att inte överklaga kammarrättens beslut. Därmed har förvaltningsrättens dom vunnit laga kraft vilket innebär att Voi förlorar den långdragna striden om hyrcykelavtalet.


Ämnen i artikeln:

VoiJCDecauxClear Channel

Striden om cykelavtalet har pågått länge – och det är inte helt lätt att hänga med i alla turer. Men i juni 2018 stod det klart att förvaltningsrätten i Stockholm beslutat att upphandlingen för Stockholms stads hyrcykelsystem skulle göras om. Det eftersom rätten betraktade avtalet, som var skrivet på 10 år, som för långt.

Och det blev varken Clear Channel eller JCDecaux, som tidigare haft det eftertraktade cykelkontraktet, som vann upphandlingen våren efter – utan uppstickaren Voi. 

Men beslutet överklagades av Marfina, som Clear Channel är underleverantör till, och efter det förlorade Voi kontraktet till Marfina vars anbud var det enda kvarvarande. Men efter ytterligare en överklagan – då från Voi – underkändes även Marfinas anbud av rätten. Motiveringen som angavs var då att giltighetstiden i ansökan löpt ut.  

I början av 2021 valde kammarrätten att upphäva förvaltningsrättens beslut och målet hamnade då återigen hos förvaltningsrätten. Men även detta beslut överklagades av Voi – dock utan resultat då kammarrätten i Stockholm beslutade att inte ge prövningstillstånd.

Voi hade fram till den 3 augusti på sig att överklaga beslutet. Men eftersom så inte har skett så har nu förvaltningsrättens dom vunnit laga kraft. Det innebär att Voi förlorar hyrcykelavtalet och att Marfina, som Clear Channel är underleverantör till, går vinnande ur striden.

I en tidigare intervju med Dagens Media, i samband med att det stod klart att Voi tänkte överklaga förvaltningsrättens beslut, sade kommunikationschefen Kristina Hunter Nilsson att Vois juridiska expertis bedömer att förvaltningsrätten har fattat fel beslut vid två tillfällen.

Henriette Zeuchner, CEO Clear Channel Scandinavia, välkomnar i ett pressmeddelande det faktum att partnern Marfina nu har tilldelats det sjuåriga kontraktet.

– Vi vet att det finns en stor efterfrågan på snabba gröna transporter, vi kan se det på våra gator och torg och i den livliga debatt som pågår i staden. Vi är därför otroligt stolta över att vår reklamaffär kan vara med och bidra till ett dynamiskt och hållbart Stockholm.

Det nya systemet ska vara på plats 1 april 2022. Cykelsystemet finansieras till största del av 350 klassiska och digitala reklamplatser, och priset för ett årsabonnemang landar därför på 149 kronor.

Dagens Media har sökt Vois Kristina Hunter Nilsson för en kommentar utan resultat.

LÄS ÄVEN: Turerna i cykelkonflikten

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

VoiJCDecauxClear Channel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News