Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utomhus

Strandsatt reklambåt visar fotbolls-EM 2021 på vattnet

Publicerad: 27 november 2020, 08:01

Under årets Black Friday kan CDON:s kunder köpa privat tillgång till att se fotbolls-EM på Billboats flytande tv-skärmar.

För 700.000 kronor kan den som vill köpa tillgång till Billboats flytande tv-skärm under fotbolls-EM 2021.


Ämnen i artikeln:

Daniel RedgertCDON

I januari i år presenterade det nya företaget Billboat sin affärsidé: en reklamyta på omkring 50 kvadratmeter på sjön. Bakom företaget stod bland annat pr-profilen Daniel Redgert. Men konceptet, som gick under namnet ”Floating Out of Home” väckte starka reaktioner och fick kraftig kritik från Skönhetsrådet.

– Jag ser en risk att reklamen skulle bli väldigt störande i Stockholms vattenrum, sade Skönhetsrådet kanslichef Henrik Nerlund till Dagens Media i januari och vidare:

– 50 kvadratmeter är en enormt stor yta, det känns helt otänkbart från vårt perspektiv att vattenrummet ska användas på det sättet. 

Planerad sjösättning var satt till början av 2020. Men så blev det inte. Det eftersom det nya coronaviruset satte käppar i hjulet för produktionen. I skrivande stund räknar Billboat med att båten ska kunna ge sig ut på Stockholms vatten under första kvartalet nästa år.

Men nu står det klart att Billboat inte enbart kommer att ägna sig åt flytande utomhusreklam. Under Black Friday kan nämligen den som är beredd att punga ut 700.000 till CDON köpa privat tillgång till den flytande tv-skärmen. Köparen får då se valfri gruppspelsmatch under EM-mästerskapen i herrfotboll sommaren 2021 från en närliggande lyxjakt.

– Vi, precis som många andra i Sverige, Norge, Danmark och Finland har saknat dessa typer av sportevenemang och vi vet hur taggade nordborna är på detta mästerskap. Därför såg vi möjligheten att erbjuda den mest maxade fotbollsupplevelsen på länge, säger ​David Olhed​, CCO på CDON.

 

LÄS OCKSÅ:

Nytt företag sjösätter flytande utomhusreklam
Skönhetsrådet om reklambåten: ”Hör inte hemma i Stockholms vattenrum”

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Daniel RedgertCDON

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.