Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Stort tapp för tv – medan utomhus går som tåget

Publicerad: 12 Maj 2015, 12:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

UPPDATERAD. Mediemarknaden ökade med 0,7 procent under första kvartalet i år, jämfört med motsvarande period ifjol.


Ämnen i artikeln:

IRM

IRM:s rapport över första kvartalet 2015 visar att medieinvesteringarna ökade något efter ett dystert fjärde kvartal 2014.

Investeringarna under kvartalet uppgick till nästan 7,5 miljarder kronor, en ökning med 0,7 procent jämfört med förra året.

Men kurvorna pekar åt olika håll för olika medieslag.

Tv rasar med 8,4 procent jämfört med motsvarande period ifjol. Förra året stärktes tv dock av ett vinter-OS i MTG TV:s kanaler.

Även för den tryckta dagspressen blev det ett svagt kvartal, med ett tapp på 13 procent. Under motsvarande kvartal 2014 backade dagspressen 10 procent.

Den digitala reklamen ökade med hela 16,8 procent, eller drygt 400 miljoner kronor, till 2,8 miljarder kronor. Webb-tv, mobilmarknadsföring och sök bidrar starkast till den digitala tillväxten.

Även utomhus ökar kraftigt – med hela 27 procent.

–  Jag skulle vilja lyfta fram den fantastiska utvecklingen för utomhusreklam. Med flera på varandra följande kvartal av fin tillväxt börjar vi kunna skönja indikationer på att annonsörernas preferens för utomhus stärkts, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.