Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

SL stoppade konstreklam

Publicerad: 3 September 2014, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:30

Millesgårdens höstsatsning "Pompeji", med 2000 år gammal fresk, är för naken – stoppades från Clear Channels stortavlor i tunnelbanan.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelSL

Den 20 september startar konstmuséet Millesgårdens utställningen "Pompeji". Som en del i markandsföringen har muséet köpt Clear Channels stortavlor i tunnelbanan.

Men när Clear Channel fick reda på att motivet för kampanjen är en fresk där två halvgudar sitter omslingrade och den ena hållet om bröstet på den andra, så meddelade bolaget att SL måste avgöra om konstverket är för vågat, säger Randy Jämtlid, marknadssansvarig vid muséet, till Dagens Media.

– Jag fick besked igår över mejl. Jag citerar "Tyvärr anser SL att det är för naket och ber er byta motiv". Vi tolkar det som att vi har blivit refuserade, eller censurerade.

Randy Jämtlid kallar SL:s beteende för "moralpanik".

– Man silar mygg och sväljer kameler då man å ena sidan kan ha Lindex damer lättklädda, eller fruktansvärda bioafficsher med blod och våld. Men så är det inte okej med en fresk som är 2000 år gammal, det är ett konstverk, men som SL själva sexualiserar.

När händelsen i dag omskrivit av bland annat Svenska Dagbladet verkar det dock som att beslutet rivs upp. SL har under förmiddagen tonat ner kravet, och skriver till Millesgården att man "önskar" att bilden byts ut.

– Vi svarar att vår museichef då önskar behålla motivet. Så något definitiv besked har vi inte fått. Kanske backar SL, och då kan man ju passa på att undra varför, säger Randy Jämtlid.

På SL säger man att kampanjen aldrig stoppades i praktiken, men att det pågått vissa "diskussioner".

– Det vi nu kommit fram till och som vi ska meddela Millesgården är att de får köra kampanjen som de planerar, säger Jesper Pettersson vid SL:s presstjänst till Dagens Media.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelSL

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.