Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

SL planerar att säga upp reklamavtalen

Publicerad: 12 November 2014, 11:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:23

SL planerar att säga upp alla reklamavtal för kollektivtrafiken, kan Dagens Media avslöja.


Nu finns långt gångna planer på en ny jätteupphandling.

– Det är en intern fråga för SL, säger Ola Klingenborg, vd för Clear Channel som varit SL:s leverantör sedan 1997.

I februari kom beslutet som kan rita om kartan för reklamaffären i Stockholms kollektivtrafik – värd 250 miljoner årligen. Trafiknämnden tog då beslut om att säga upp ”samtliga avtal rörande reklam i kollektivtrafiken för att möjliggöra simultana upphandlingar”.

Bakgrunden: politikerna i Stockholms läns landsting ser behov av ”ett helhetsgrepp kring reklamen i kollektivtrafiken”.

I september presenterade Trafikförvaltningen en omfattande förstudie. Där framgår att förvaltningschefen fått i uppdrag att säga upp samtliga reklamavtal till upphörande vid årsskiftet 2015/2016.

Ökade intäkter, en accelererad omställning mot digitala annonsytor och större resenärsnytta ska uppnås. I dag är SL:s reklamavtal uppdelade på tre områden:

• På och i anslutning till spårfordon.

• På och i bussar.

• Bussväderskydd.

Totalt drar SL in omkring 250 miljoner kronor årligen på reklamaffären. Som jämförelse omsatte hela marknaden för utomhusreklam i Sverige 992 miljoner kronor 2013, enligt IRM.

Spårtrafiken, där Stockholms tunnelbana ingår, står för de överlägset största reklamintäkterna. Där föreslås en utökad digital infrastruktur.

”För att säkerställa att det verkligen sker bör det i avtal definieras att en viss procentuell del av intäkterna ska investeras i digital utveckling under avtalets löptid”, står det i förstudien.

Samtliga tre reklamavtal ligger i dag hos Clear Channel.

Vd:n Ola Klingenborg ser dock ingen dramatik i hoten om uppsagda avtal värda hundratals miljoner årligen.

– Våra avtal har olika löptid och de kan antingen sägas upp eller förlängas, säger han.

På JCDecaux, den andra stora aktören inom utomhusreklam i Sverige, har man en annan bild.

– Tunnelbaneavtalet är ett av de större i Norden i vår bransch. Det är självklart intressant om SL, som haft samma leverantör sedan 1997, vill konkurrensutsätta det avtalet, säger vd:n Magnus Heljeberg.

Han välkomnar en total översyn av reklaminfrastrukturen i kollektivtrafiken.

– Det viktigaste är att modernisera utbudet. I tunnelbanan finns fortfarande klistrade stortavlor som det inte har hänt mycket med sedan 60-talet.

Ola Klingenborg vill inte svara på ifall bolaget redan nu fått några besked om att avtalen ska brytas.

– Det är en intern fråga för SL. Som jag har förstått det ser de över hur de tänker kring hela reklamområdet.

Han tillägger att avtalen med SL är en ”komplicerad fråga”.

– Mycket kvarstår och för oss är detta inte något dramatiskt. Vi har följt utvecklingen under många år och har jobbat med SL på många olika sätt under dessa år.

I förstudien föreslås en förändrad modell för ägandet av reklaminfrastrukturen, exempelvis stortavlor och digitala skärmar.

I dagsläget ägs dessa av SL, och hyrs sedan ut till den leverantör som har avtalet för reklamförsäljningen. Det kan nu ändras så att ”leverantörsmarknaden framgent får ta ett större ansvar och ägarskap över exempelvis reklamvitriner och digitala skyltar”.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.