Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

SL lägger locket på – hemligstämplar reklamanbuden

Publicerad: 13 Januari 2016, 09:19
Uppdaterad: 13 Januari 2016, 09:31

Landstinget jublar åt ökade intäkter. Men Clear Channels och Wall Streets vinnande anbud hemligstämplas – av hänsyn till bolagen. "Ett röjande skulle allvarligt kunna skada anbudsgivarnas verksamhet", skriver trafikförvaltningen.


I måndags avgjordes SL:s jätteupphandling som gäller all reklam i Stockholms lokaltrafik. Clear Channel tog hem det viktiga avtalet för spårtrafiken – som bland annat innefattar tunnelbanan – samt samtliga busshållplatser.

Wall Street vann avtalet för bussarna. Enligt Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting (SL:s ägare) ger de nya avtalen ”minst 50 procent” högre intäkter jämfört med de tidigare.

– Det är ett glädjande resultat. Vi kommer att kunna öka SL:s intäkter från reklam tydligt under de kommande åren och även utveckla reklamen som intäktskälla för kollektivtrafiken, sade han till Dagens Media.

Det innebär att Clear Channel sannolikt tvingats sockra sitt anbud rejält för att försvara de viktiga SL-avtalen – som historiskt sett har omsatt 250 miljoner kronor årligen, vilket är en fjärdedel av hela marknaden för utomhusreklam i Sverige.

– Det är Sveriges största och viktigaste kontrakt och ett kontrakt som man gör allt vad man kan för, sade Clear Channels vd Ola Klingenborg till Dagens Media om tunnelbaneavtalet.

Garantibeloppen avgjorde

Reklambolagen som SL anlitar får behålla 30 procent av försäljningsintäkterna – resten tillfaller SL. Men detta gäller bara om försäljningen blir större än det så kallade garantibeloppet, en fast hyra som reklambolagen ska betala varje år till SL oavsett försäljning.

Upphandlingen avgjordes helt av storleken på detta garantibelopp och det är de höjda garantibeloppen som gör att Kristoffer Tamsons kan peka på en 50-procentig ökning av intäkterna.

Trots det väljer trafikförvaltningen att sekretessbelägga den centrala uppgiften. Det står klart efter att Dagens Media begärt ut uppgifter om vilka garantibelopp de olika anbudsgivarna i upphandlingen lämnade.

Hemligstämplas – av hänsyn till reklambolagen

Beslutet motiveras av att reklambolagen skulle kunna skadas av att garantibeloppen blev kända.

”Ett röjande av den information och de uppgifter som framkommer i de sekretessbelagda dokumenten riskerar att negativt påverka anbudsgivarnas affärsmässiga ställning på marknaden då företaget kan komma att missgynnas vid kommande affärsmässiga förhandlingar eller upphandlingar. Ett röjande av ifrågavarande uppgifter skulle således allvarligt kunna skada anbudsgivarnas verksamhet”, står det i beslutet som är underskrivet av Peter Christersson, chef för upphandlingssektionen på trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting.

De nya avtalen med SL gäller i fem år, med möjlighet till förlängning i två plus två år. Marknaden för utomhusreklam i Sverige domineras av de internationella jättarna Clear Channel och JCDecaux. Att SL valde att dela upp upphandlingen i fyra delar bedömdes inför upphandlingen öppna för att fler aktörer skulle kunna vara med och slåss om avtalen – vilket i sin tur skulle innebära högre intäkter för SL.

När upphandlingen nu är slutförd står det klart att bara två anbud per avtalsområde kom in. Clear Channel var med och slogs om samtliga fyra avtal, medan JCDecaux och uppstickaren Wall Street bara lämnade in anbud på två avtalsområden.

Dagens Media kunde i går berätta om hur det politiska spelet bakom upphandlingen kan ha kostat SL 125 miljoner kronor i uteblivna intäkter.

De slogs om avtalen

SL:s reklamavtal är indelade i fyra avtalsområden. Här är bolagen som lämnade in anbud.

Spårtrafik (bland annat Stockholms tunnelbana):

Clear Channel (vinnare)

JCDecaux

Bussväderskydd:

Clear Channel (vinnare)

JCDecaux

Buss insida:

Clear Channel

Wallstreet Media (vinnare)

Buss utsida:

Clear Channel

Wallstreet Media (vinnare)

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.