Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Utomhus

Senaste turen i cykelavtalet: JCDecaux överklagar

Efter att förvaltningsrätten beslutat att upphandlingen för Stockholms stads eftertraktade hyrcykelsystem ska göras om, har JCDecaux valt att överklaga till kammarrätten. På trafikkontoret står man dock redo att publicera den nya upphandlingen.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 23 Augusti 2018, 12:37
Uppdaterad: 23 Augusti 2018, 12:48

Ämnen i artikeln:

JCDecauxClear Channel

Bild 1/2  JCDecuax överklagar Förvaltningsrättens beslut att göra om upphandlingen av Stockholms stad hyrcykelsystem.

I slutet av juni kom beskedet att förvaltningsrätten i Stockholm beslutat att upphandlingen för Stockholm stads hyrcykelsystem ska göras om. Förvaltningsrätten menar nämligen att cykelavtalet, som är skrivet på 10 år, är alldeles för långt.

Clear Channel, som har haft det av utomhusbolagen eftertraktade cykelkontraktet i 12 år, förlorade det i september förra året till konkurrenten JCDecaux.

Bolaget Marfina SL, som Clear Channel är underleverantör till, överklagade inledningsvis stadens beslut då man menade att en formaliafråga lett till att man förlorat avtalet.

JCDecaux samt Stockholm stad har varit kritiska till förvaltningsrättens beslut att nu göra om upphandlingen – och JCDecux har valt att överklaga beslutet till kammarrätten. 

– Upphandlingen kommer att göras om och det är bara att hoppas på att det sker så snart som möjligt. Vi står startklara med ett fint elcykelssystem till stockholmarna som vi har utvecklat ända sedan vi vann upphandlingen, säger Malin Otterström Heljeberg på JCDecaux till Dagens Media.

Frågan ligger hos kammarrätten

Johan Sundman, projektledare på trafikkontoret i Stockholms stad, säger till Dagens Media att man från stadens håll har förberett sig för att kunna publicera en ny upphandling, men att man tvingas vänta in ett beslut i kammarrätten.

– Förvaltningsrätten hade flera argument mot upphandlingen, men valde att fokusera på avtalstiden som de beslutade var för lång. JCDecaux överklagade då till kammarrätten och nu måste vi först vänta och se om det får prövningstillstånd. Därefter måste vi vänta på Kammarrättens beslut och när det blir vet vi inte, säger han.

Malin Otterström Heljeberg menar dock att det är felaktigt att säga att staden står utan elcyklar fram tills dess att en ny upphandling är klar. Den uppmärksamme har kunnat se att andra lånecyklar – så kallade "EU-bikes" har rullat på stan (se bildspelet ovan).

– Det är ett större och mer modernt system än det befintliga, som stockholmarna kan använda medan de får vänta på stadens egna elcyklar.

Det är den privata aktören Green Economy som står för de tusentals nya hyrcyklar som placerats ut i både Stockholm och Uppsala under sommaren.

Bakom satsningen står entreprenören Liyang Wang som under de senaste tio åren drivit sex sushirestauranger genom bolaget. Till Breakit säger han att det var under förra sommaren han bestämde sig för att byta bana och inriktning på bolaget.

– Det finns för många sushirestauranger just nu och det är svårt att tjäna pengar på det. Men alla svenskar tänker på miljön, därför tror jag att cykeluthyrning kommer att gå bra här, säger han.

EU-bikes kan hyras via en app och cyklarna innehåller en GPS som avgör hur mycket kunden ska betala. Låsen öppnas med hjälp av mobiltelefonens kamera och en QR-kod.

Än så länge verkar det inte finnas några annonsytor på cyklarna, men Dagens Media har kontaktat Green Economy i frågan.

Johan Sundman på trafikkontoret säger att Stockholms stad inte har någonting med EU-bikes att göra, utan att Green Economy hanterar cykelsystemet helt på egen hand.

Huruvida det är tillåtet för en privat aktör att placera hyrcyklar i staden helt på eget bevåg säger han fortfarande är lite oklart, men menar att staden tittar på saken just nu.

Till Mitt i säger dock Björn Knutsson, gruppchef på förvaltningsavdelningen hos polisen, att det borde vara okej.

– Jag kan inte se att det kräver tillstånd så länge man ställer cyklarna där cyklar ska stå, i cykelställ eller runt omkring. Då faller det inte under ordningslagen, säger han.

Johan Sundman på Trafikkontoret varnar dock för att EU-bikes inte bör användas på kväller och nätter, då de saknar lampor.

Malin Otterström Heljeberg på JCDecaux fortsätter att framhäva att ett cykelkontrakt kortare än 10 år inte blir lönsamt, med tanke på de investeringar som måste göras i de nya cykelsystemen.

Ska jag tolka det som att JCDecaux inte kommer delta i en ny upphandling om avtalen skrivs på en kortare period?

– Det kan jag inte säga någonting om i nuläget, men jag tror att de som leder vår stad har kunskap och gör en omvärldsanalys på vad som är rimligt för att få lönsamhet. Det finns ingen annan stad i Europa som har så korta avtalstider.

Ämnen i artikeln:

JCDecauxClear Channel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.