Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utomhus

Sågar MP-utspel om tunnelbanereklam

Publicerad: 10 januari 2013, 07:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:59

Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, radar upp fem skäl till varför det bör finnas reklam i kollektivtrafiken.


Ämnen i artikeln:

MiljöpartietSveriges Annonsörer

Det var i förra veckan som Björn Lindgren, Hanna Lidström och Rebecka Carlsson, tre språkrör för Grön Ungdom, i en debattartikel i DN gick till attack mot reklam i tunnelbanan.

Bland annat menar de tre språkrören att svenskar i dag säljer ut sina sinnen "extremt billigt". Det utspelet sågas dock av Anders Ericson, vd på branschorganisationen Sveriges Annonsörer, som nu replikerar miljöpartisterna på DN Debatt.

"Oj! Man riktigt känner 70-talsvindarna i nacken. Men låt mig ändå försöka erbjuda ett annat, förhoppningsvis mer sansat sätt att se på saken", skriver Anders Ericson bland annat.

Vidare radar han upp fem punkter på varför reklam i kollektivtrafiken behövs. Han menar bland annat att reklam är en del av ett fritt demokratiskt samhälle och att politiker inte ska bestämma vilka produkter och tjänster som ska få finnas.

Han menar också att Stockholmarna och SL bör vara glada över de runt 245 miljoner kronor som Sveriges Annonsörers medlemmar bidrar med årligen. Slutligen menar Anders Ericson också att illa och ogenomtänkta reklambudskap bäst hanteras genom renhållning – inte förbud.

Dante Thomsen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.