Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utomhus

Så blir JCDecaux digitala serie

Publicerad: 27 april 2016, 12:48
Uppdaterad: 27 april 2016, 13:06

JCDecaux startar sin digitala expansion med 100 skärmar i nio av Sveriges största städer.

Ämnen i artikeln:

JCDecaux

MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Den 3 maj öppnar JCDecaux sin digitala utomhusserie för bokningar. JCDecaux riktar in sig på ”verklig” utomhus i och omkring välbesökta, centralt belägna shoppingstråk i nio av Sveriges tio största städer.

– Vi vill rida på styrkan i JCDecaux. Vi är inte störst, men har de bästa ytorna i de största städerna. Det här är den första riktigt digitala utomhusserien i Europa, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux, till Dagens Media.

Förutom att sälja på antal kontakter ska den digitala serien säljas på tid och målgrupp. JCDecaux har delat in dygnet i fyra tidsblock; morgon klockan 05-10, lunch klockan 10-15, eftermiddag klockan 15-20 och kväll/natt klockan 20-01.

Dessutom bidrar Sifo med målgruppsdata baserad på en undersökning bland 3600 svenskar, vilket gör att kampanjerna kan segmenteras på ålder, kön, inkomst och rörelsemönster.

– Målgruppsdatan var avgörande för oss – det finns inget liknande i Outdoor Impact idag, men det behövs om det ska bli optimalt för kunderna. Vi kommer att göra all data tillgänglig för både annonsörer och byråer.

Läs mer om JCDecaux nya satsning och konkurrenten Clear Channels reaktioner i Dagens Media #8, 2016, som kommer ut idag.

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev