Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Utomhus

Priset för politikernas reklamkäbbel om SL: 125 miljoner kronor

SL jublar över nya reklammiljoner. Dagens Media berättar om spelet om reklamavtalen – och hur splittringen i trafiknämnden kan ha kostat SL 125 miljoner kronor.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Januari 2016, 06:00
Uppdaterad: 12 Januari 2016, 06:08

Ämnen i artikeln:

Clear ChannelSL

I går kom beskedet: Clear Channel och Wall Street plockar hem SL-avtalen. Bolagen får uppdraget att sälja reklamen i Stockholms kollektivtrafik (spårtrafik inklusive tunnelbanan, bussar samt busshållplatser). En seger för de båda bolagen – men en dyrköpt sådan.

Enligt trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting (SL:s ägare) ska SL i de nya avtalen få 70 procent av intäkterna. Resten, 30 procent, tillfaller reklambolagen.

Men det förutsätter att försäljningen når över det så kallade garantibeloppet, den summa pengar som reklambolagen förbinder sig att betala till SL varje år – oavsett reklamförsäljningen.

Garantibeloppet styrde

Enligt Dagens Medias källor brukar det vara ett centralt nyckeltal i reklamupphandlingar inom kollektivtrafiken. Och i denna upphandling var det garantibeloppets storlek som avgjorde upphandlingen, uppger både Clear Channel och JCDecaux.

– Det var en enkel upphandling. Den som bjöd högst vinner, säger Magnus Heljeberg, vd för JCDecuax.

Dagens Media har under måndagen varit i kontakt med trafikförvaltningen för att få ta del av anbudsutvärderingen. Detta för att kunna berätta exakt hur höga de vinnande anbudens garantibelopp är. Beskedet var då att dessa uppgifter, på anbudsgivarnas begäran, inte lämnas ut då uppgiften kan vara känslig av konkurrensskäl.

Räknar med 50 procent högre intäkter

Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting, uppger dock för Dagens Media att garantibeloppet sammantaget har höjts med ”minst 50 procent”.

– Det är ett glädjande resultat. Vi kommer att kunna öka SL:s intäkter från reklam tydligt under de kommande åren och även utveckla reklamen som intäktskälla för kollektivtrafiken, säger han till Dagens Media.

Enligt upphandlingens förstudie låg de garanterade intäkterna tidigare på 250 miljoner kronor årligen. En ökning med 50 procent innebär intäkter på minst 375 miljoner kronor årligen. Det handlar alltså om 125 extramiljoner om året som de nya avtalen ger.

Det är välkomna intäkter för SL, vars ekonomi är pressad – speciellt efter att den planerade höjningen av priset på SL-kortet stoppades.

Förseningen som kan ha kostat 125 miljoner

Smolket i bägaren är att avtalen, som börjar gälla 1 januari 2017, kunde ha varit på plats redan nu. Trafiknämnden tog redan i februari 2014 beslutet att säga upp ”samtliga avtal rörande reklam i kollektivtrafiken” för att möjliggöra ”simultana upphandlingar”. Planen var att nya avtal skulle ha varit på plats 1 januari 2016.

Men politisk splittring i trafiknämnden ledde till att beslutet om att faktiskt inleda en ny upphandling drog ut på tiden. Orsaken var bland annat att oppositionen (S, V och MP) såg ekonomiska risker med en upphandling och istället ville diskutera en förlängning av existerande avtal. Beslutet togs först i början av 2015.

Redan då kunde Dagens Media berätta om varningar från politiker och utomhusbolag som pekade på att upphandlingen riskerade att bli framhastad under tidspress.

I mitten av 2015 kom beskedet att upphandlingen sköts upp av just den anledningen. Istället förlängdes avtalet med Clear Channel i ett år via en direktupphandling. Konkret ledde bråket i trafiknämnden till att inga andra aktörer fick möjlighet att buda på de åtråvärda avtalen.

Med facit i hand, givet Kristoffer Tamsons uppgifter om det kraftigt höjda garantibeloppet, kostade förseningen SL och Stockholmarna 125 miljoner kronor i uteblivna intäkter.

Med dagens prisnivå motsvarar det 158 000 månadskort. Eller med det tidigare finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahls favoritmått: 3,7 miljoner chipspåsar.

Ämnen i artikeln:

Clear ChannelSL

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.