Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Utomhus

Peter Callius: "Vi behöver gå ifrån aggregerade metoder"

WE ARE OOH. Kantar Sifos Peter Callius ser större individmätningar som vägen framåt för utomhus.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 20 Mars 2018, 14:11
Uppdaterad: 21 Mars 2018, 12:14

Ämnen i artikeln:

Sifo

Bild 1/3  Peter Callius, affärsområdeschef för Media på Kantar Sifo, är först ut på scenen vid Dagens Medias inspirationsdag för utomhus – We Are OOH. Foto: Janne Naess

Peter Callius, affärsområdeschef för Media på Kantar Sifo, är först ut på scenen vid Dagens Medias inspirationsdag för utomhus – We Are OOH.

Som expert på mediemätningar har han en tydlig syn på hur utomhusvalutan behöver utvecklas:

– Lösningen är att gå ifrån aggregerade metoder till individdata, säger han.

Slutsatsen baserar han på det faktum att utomhusbranschen efterfrågar en mer granulär mätning med mer detaljerade data över exempelvis tid och geografi, samtidigt som annonsörer efterfrågar ökad flexibilitet i de serier man köper.

Enligt Peter Callius kokar det ner till resvaneundersökningen, som är en av delarna i utomhusvalutor som Outdoor impact.

Idag, menar Peter Callius, är resvaneundersökningen alldeles för liten, vilket innebär att man måste förlita sig på trafikmätningar – som inte täcker hela geografiska områden – där man istället tvingas förlita sig aggregerade modeller.

Lösningen är enligt Peter Callius därför att helt enkelt kraftigt bygga ut resvaneundersökningen. Men det handlar så klart som alltid om pengar, i ett land som Sverige skulle det behövas minst 10 000 intervjuer.

– Det här vore ett gigantiskt utvecklingssteg för out of home, säger Peter Callius.

 

Lyssna på ett poddsamtal mellan Damon Razazi, som driver Digitala Mediepodden, och Peter Callius här:

 

Ämnen i artikeln:

Sifo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.