Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Outdoor Impact uppdateras – ytor får högre exponeringsvärden

Publicerad: 30 September 2019, 12:49

Vid Stureplan i Stockholm trängs utomhusreklamen.

Foto: Janne Næss

Outdoor Impact i ny uppdatering – 2500 ytor får ett högre exponeringsvärde.


Ämnen i artikeln:

Outdoor ImpactClear ChannelJCDecaux

Nu genomförs en uppgradering av Outdoor Impact. I den nya verisionen finns en beräkningsmodell för så kallad ”dwell time”, som hjälper till att beräkna skillnaden i synlighet och exponering för olika områden. Exempelvis får matställen och mötesplatser ett högre exponeringsvärde per individ, i och med uppdateringen, än ytor där människor enbart passerar förbi. 

Totalt är det cirka 2 500 digitala ytor av cirka 10 000 stycken där de nya beräkningarna ger ett högre exponeringsvärde.

– I takt med den ökade digitaliseringen av utomhusmediet och övergången till digitala skärmar ställs det också ökade krav på detaljnivån i Outdoor Impact. Alla mätningar, oavsett media, innehåller beräkningar och modeller med visst mått av osäkerhet, så ju högre granularitet vi kan få fram i underlaget desto bättre för både köpare och säljare, säger Mats Rönne, ordförande i Outdoor Impacts tekniska kommitté.

I samband med uppdateringen tillkommer ytor från både JCDecaux och Clear Channel i mätningen. För JCDecaux gäller det digitala ytor i Stockholm och analoga ytor i Falkenberg. Clear Channel utökas med ytor i gatumiljö i Stockholm, Helsingborg och Malmö. Wallstreet och Visual Art har inte gjort några förändringar.

Nästa uppdatering av Outdoor Impact sker i november. 

Läs mer: Clear Channel släpper programmatic-system 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.