Utomhus
Outdoor Impact uppdateras – ger ökade räckvidder
Publicerad: 16 maj 2023, 11:04
Valutan för utomhusreklam, Outdoor Impact, uppdateras.
I veckan genomförs en stor uppdatering av Outdoor Impact 2.0. Det leder till lägre kontaktvolymer, men en ökad räckvidd.
Outdoor Impact 2.0 uppdateras med ny trafikflödesdata, ny kartuppdatering och förbättrade funktioner i systemet. Det är den första stora uppdateringen sedan lanseringen förra året.
– Framför allt har vi nya trafiksiffror för de olika trafikslagen, det vill säga bilister, resenärer i kollektivtrafiken, cyklister och fotgängare, säger Ulrika Danielsson, projektledare för Outdoor Impact, i ett pressmeddelande.
Uppdateringen innebär att Outdoor Impact 2.0 innehåller mer aktuell data från perioden efter coronapandemin, dessutom har mer detaljerade säsongsvariationer för olika trafikslag adderats. En tredje förändring är mer detaljerad information om cykeltrafik, som nu visar en högre medelhastighet för cyklister än det tidigare underlaget, vilket innebär att exponeringstiden för ytorna blir lägre. Till sist är basen för alla geografiska fördelningar, den så kallade HERE-kartan, uppdaterad och därmed mer detaljerad i nedbrytningen av gator och vägar.
Kortfattat innebär uppdateringen av systemet att VAC-volymerna i de största städerna minskar med 5 procent, men med regionala skillnader. För orter utanför de 20 största städerna ökar i stället VAC-volymen. Dessutom ökar räckvidden något och ligger för de 20 största städerna nu på 90 procent eller mer, i övriga Sverige är räckvidden 74 procent.
LÄS ÄVEN: Så ska utomhusvalutan utvecklas – nästa steg för Outdoor Impact