Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

Outdoor Impact få ny vd

Publicerad: 29 Juni 2016, 07:46
Uppdaterad: 29 Juni 2016, 07:46

Outdoor Impact får en ny vd när branschen står inför lanseringen av en digital utomhusvaluta.


Ämnen i artikeln:

Outdoor Impact

Vd för Outdoor AB, bolaget bakom Outdoor Impact, blir Pontus Bergdahl, som senaste kommer från en roll som chef för digitala produkter på Eniro. Han har tidigare varit vd för MMS, där han bland annat drev arbetet med att ta fram en webb-tv-valuta.

Outdoor Impact har tidigare inte haft en permanent vd, utan Thomas Juréhn har lett Outdoor AB som arbetande styrelseordförande sedan 2008. Nu går han helt tillbaka till sitt bolag Smart Company.

Tillsättningen av en vd sker samtidigt som utomhusmediet befinner sig i tillväxt och då branschen står inför lanseringen av en digital utomhusvaluta. Den nya valutan är tänkt att ersätta alla de olika mätmetoder som utomhusbolagen använder sig av idag och ska lanseras under 2016.

– De stora räckviddsmedierna som tv och print droppar samtidigt som online är utsatt för adblockers och frauds. Det gör att utomhus har vuxit och med mer engagemang ställs också högre krav på uppföljning. När vi dessutom har tillväxt på de digitala ytorna så ser branschen ett behov av att växla upp, säger Pontus Bergdahl till Dagens Media.

Han tillträder sin nya tjänst 1 september.

– Det ska bli jättekul. Det finns ju en viss relevans med min erfarenhet från MMS så det här är något av min hemmaplan. Och det ska bli väldigt roligt att jobba med ett medium på stark frammarsch. Dessutom är valutafrågorna otroligt viktiga för tillväxten.

Outdoor AB ägs till 49 procent av Clear Channel och till 49 procent av JCDecaux. Resterande 2 procent ägs av Sveriges Annonsörer.

Läs mer om problemet med avsaknaden av en digital utomhusvaluta, och mediebyråernas kritik mot dagens mätmetoder, i Dagens Media #12, 2016. Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Outdoor Impact

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev