Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

Ola Klingenborg lämnar Clear Channel

Publicerad: 21 Januari 2019, 09:41

Ola Klingenborg lämnar Clear Channel för ett stort bolag utanför mediebranschen.

Foto: Janne Næss

Efter elva år på Clear Channel lämnar Nordeuropachefen Ola Klingenborg mediebranschen. "Om det är någon gång jag ska prova på någonting helt nytt och mycket större är det nu", säger han.


Ämnen i artikeln:

Ola KlingenborgBonnier NewsClear Channel

Ola Klingenborg kom till Clear Channel för elva år sedan, och har de senaste åren axlat rollen som Nordeuropachef. 

När Dagens Media träffar honom på Clear Channels huvudkontor i Stockholm har man precis informerat medarbetarna om att han nu inte bara lämnar utomhusbolaget – utan mediebranschen i stort. 

– Det var naturligtvis en förvåning för personalen, för det går ju så fruktansvärt bra för oss just nu. Alla pilar pekar rakt uppåt och vi slår nya rekord hela tiden. Spontant tänker man kanske att jag borde vara med och rida den vågen hela vägen, säger han till Dagens Media.

– Men det här är någonting som jag har funderat på ett tag. Jag har ändå varit på Clear Channel i elva år och har haft det här jobbet i fyra. Jag är 43 år nu och tänker att om det är någon gång jag ska prova på någonting helt nytt och mycket större så är det nu. 

Ola Klingenborg kan ännu inte berätta vilket som är hans nya uppdrag, förutom att det är på ett koncernchefsjobb på stort bolag utanför mediebranschen med 12 000 medarbetare. 

Att lämna Clear Channel beskriver han som “extremt känslosamt”. 

– Jag stod med tårar i ögonen när jag berättade, och det var många av medarbetarna som gjorde samma. Allt det som är Clear Channel i Skandinavien idag har jag varit med om att bygga upp, och det finns väldigt få medarbetare här som jag inte på något vis har haft kontakt med eller varit med om att rekrytera, säger han och fortsätter:

– Det är en spännande mix av stort och smått på Clear Channel idag, eftersom vi har outsourcrat allt som inte är core business. Det gör att vi inte är så många medarbetare trots att vi är ett stort bolag, vilket skapar en enormt stark företagskultur och jag har en personlig relation till väldigt många anställda, säger han. 

Vad är speciellt med Clear Channels företagskultur?

– Det är en pionjärkultur på många sätt - vi vill alltid testa nya saker och drivs av att ligga i framkant med tekniken. Det finns definitivt en tävlings- och säljkultur. Men eftersom det är en så komplex process att leverera kampanjer till våra kunder, på ganska få människor, gör det att samarbetet mellan avdelningarna är något vi arbetar extremt mycket med. Vi ger dessutom väldigt stort ansvar till vår personal och har rigorösa rekryteringsprocesser för att hitta folk som verkligen är redo att axla det. 

Att ge stort eget ansvar till medarbetarna är någonting som det pratas mycket om i de flesta bolag, säger Ola Klingenborg, men han upplever att få verkligen gör det på riktigt. 

– Utgångspunkten är att vi måste vara snabba för att möta marknadens krav. Det krävs ganska mycket av cheferna i att ständigt låta medarbetarna fatta självständiga beslut och låta de gnissel i projekten som uppstår i vardagen lösas av medarbetarna själva. Så fort det måste lösas längre upp i organisationen så kan vi inte vara tillräckligt snabba. 

Vad tar du med dig från din tid på Clear Channel?

– Jag tar med mig ett antal saker. Den ena är vikten av att bygga kultur. Man kan aldrig överskatta det och nästan aldrig investera för mycket i det. Den andra är vikten av ledarskap, att leda på ett jordnära sätt och ta tag i problem innan de hinner växa. Vi brukar tala om att försöka göra det rätta, inte det lätta. Det är kanske enkelt att säga, men i verkligheten är det svårt. En annan grej är kraften i att sätta upp ett stort mål som alla enas kring och sedan köra mot det. Hur kraftfullt det kan vara tror jag inte att jag förstod fullt ut innan jag kom hit. 

Innan Ola Klingenborg gick till Clear Channel jobbade han inom det som idag är Bonnier News. Dit kom han 2004 då den digitala transformationen precis slagit till, och han beskriver det som en tid då man på tidningssidan litegrann satt och önskade att de gamla tiderna skulle komma tillbaka. 

– Plötsligt försvann alla jobbannonser till Monster, alla husannonser till Hemnet och alla radannonser till Blocket. Pengarna bara öste ut och det var som att försöka hålla tillbaka ett vattenflöde med händerna. Mediebranschen var nästan först om att drabbas av det här, och det skapade en intressant dynamik där det fanns några som totalt tog sig till den nya tekniken och såg möjligheterna, medan andra gjorde tvärt om. Jag tillhörde den första gruppen, och det blev en slags experimentverkstad där vi ständigt provade massor av nya grejer.

I utomhusreklamen såg han en marknad som ännu inte drabbats av det digitala stålbadet. Från tiden på Bonnier tog han med sig lärdomen att snabbt sikta mot skala i de digitala satsningarna. 

– Jag lockades till Clear Channel av alla de möjligheter jag såg i att både processerna och systemen var o-optimerade - och så hade man inte gjort digitaliseringen. 

– Min första roll var att optimera prissättningen i hela Europa. Sedan fick jag chansen att bli vd på Clear Channel Sverige. Mitt första beslut var att vi skulle bygga det digitala och skapa en avancerad prissättningsavdelning som skulle gå från fasta paket i systemen till flexibla. Det där låter kanske jättelätt, men plötsligt krävs det helt andra kompetenser inom bolaget. 

Vad har varit svårast i den digitala omställningen?

– När jag gjorde min första dag på Clear Channel fick jag åka ut till vårt lager för att lära mig hur man klistrar en affisch - det var hantverket då. Från att ha haft ganska statiska produkter och nätverk har vi idag till största del en digital produkt och AI-motorer som sköter distribution av våra kampanjer, en hel avdelning som jobbar med prissättning och en hel avdelning som jobbar med tech. 

– Så den omställning som har skett handlar både om kompetens, mindset, fokus i affären och fokus i ledarskapet. I princip allting är annorlunda. Att göra den här omställningen på ett strukturerat vis som alla är med på och som är fylld av glädje snarare än rädsla, och att skapa den här kulturen i företaget där alla tycker att det är roligt, det har varit den stora utmaningen. 

Ola Klingenborg tillträder sin nya tjänst under mars månad, och kommer innan dess vara med i rekryteringsprocessen av en efterträdare.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.