Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utomhus

Ocean outdoor släpper köpcentrumstudie: ”Skapa en ny förståelse”

Publicerad: 9 september 2022, 12:14

Ocean outdoor ville bättre förstå människor beteenden i köpcentrum. Nu släpps en studie med resultatet. ”Ett jättefint verktyg att komplettera med när kampanjplanerna görs upp.”


Ämnen i artikeln:

Ocean OutdoorUtomhusreklamNyheter

Det brittiska utomhusbolaget Ocean outdoor tyckte det fanns för lite samlad data om hur människor beter sig i köpcentrum. Därför gav de Oui agency i uppdrag att samla in data om människors intentioner, rörelser och uppfattningar i en köpcentrummiljö och relation till DOOH. Från och med i år kommer bolaget också återkommande presentera vad de kallar för Nordic mall index, NMI, för att undersöka köpbeteenden och dess samspel med DOOH.

LÄS OCKSÅ: Här är Ocean Outdoors nya svenska ledning 

Den första studien innefattar drygt 2 500 onlineintervjuer med personer i Norden i åldrarna 15-78. 

– Studien, som gick ut på att undersöka hur vi känner oss och vad vi gör när vi är i ett köpcentrum, har varit intressant att genomföra. Resultatet visar på många likheter mellan de fyra nordiska länderna, men även en hel del skillnader, säger Thomas Juréhn, Head of research, Oui Agency i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Det bekräftas exempelvis i samtliga nordiska länder att vi inte upplever reklamen på de digitala skärmarna som störande, vilket är ett resultat annonsörer kan ta emot med glädje.

LÄS OCKSÅ: ”Cannes Lions 2022 – en enda stor out of home-aktivering” 

I de svenska svaren går det att utläsa att det finns tre tydliga anledningar till varför man går till ett köpcentrum, att shoppa, att undersöka en produkt eller tjänst och att få inspiration. I genomsnitt stannar en besökare i 1 timme och 39 minuter och 44 procent av de svarande ser samma budskap på DOOH-ytorna under ett och samma besök.

– Vi känner ett ansvar och stor nyfikenhet för och kring att klä köpcentrummiljön i mer data samt att skapa en ny förståelse för människors emotioner kopplat till vistelsen och hur samspelet med out of home fungerar, säger Anders Persson, Director of Operations and Business Intelligence, Ocean Outdoor Nordics, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Studien ger oss, byråer och kunder ett jättefint verktyg att komplettera med när kampanjplanerna görs upp.

LÄS OCKSÅ: Efter förseningarna – Outdoor Impact 2.0 är här 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev