Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

Nya Outdoor Impact försenad

Publicerad: 15 Juli 2019, 09:02

Mats Rönne är ordförande i Outdoor Impacts tekniska kommitté

Foto: Janne Næss

Den uppdatering av Outdoor Impact som skulle ha rullats ut i juni lanseras tidigast efter tekniska kommitténs första möte i höst. Kommittén har dessutom fått en ny medlem i Sveriges Annonsörers Peter Mackhé.


Ämnen i artikeln:

Outdoor ImpactUtomhus

Outdoor Impact är mätvalutan för digital och analog utomhus. Den rullades ut i Sverige år 2017, och i mitten av juni i år skulle en uppdaterad version ha lanserats. 

Några utomhusaktörer har helt eller delvis valt att ställa sig utanför Outdoor Impact. Ad City Media och Visual Art till exempel, har haft invändningar mot mätvalutan – och propsat på en utveckling av mätmetoden som de anser inte tar tillräckigt stor hänsyn till de skärmvariationer, bland annat, som finns på marknaden.

 Ad City Media skulle ha anslutit sig till Outdoor Impact i samband med släppet av nya versionen som skulle ha skett den 18 juni. Även Visual Art har uttryckt en vilja att gå med efter att uppdateringar  i mätsättet gjorts. Visual Art har i nuläget bara sina analoga skärmar i Outdoor Impacts system. 

Det är just anpassningen till en marknad som inte är enhetlig som gjort att uppdateringen av Outdoor Impact dragit ut på tiden, berättar Mats Rönne, som sedan i maj är ordförande i bolagets tekniska kommitté. 

– Grunden i det tillägg som görs, och det som är viktigast, är hur man beräknar digitala visningar. Där finns det många tekniska specifikationer som behöver förankras, och det tar lite längre tid, säger han.

Tidigast i september kommer uppdateringen att släppas. Den tredje september möts Outdoor Impacts tekniska kommitté för en genomgång av Outdoor Impact 1.1, som är arbetsnamnet på uppdateringen. 

Mats Rönne har tidigare sagt till Dagens Media att han önskar se annonsörer i Outdoor Impacts tekniska Kommitté, som hittills bestått av representanter från utomhusbolag och mediebyråer. 

Från och med i höst berättar han, kommer Peter Mackhé som är mediechef på Sveriges Annonsörer, att ingå i kommittén.

– Vi diskuterar även med Sveriges Annonsörer att utse några specifika annonsörer. Det hoppas jag att vi landar i höst, säger Mats Rönne.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Outdoor ImpactUtomhus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev