Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

Ny trafikdata: utomhusmediet växer

Publicerad: 29 Maj 2017, 12:29
Uppdaterad: 29 Maj 2017, 12:47

Trafikdata från Trafikverket och Sveriges kommuner visar att trafiken förbi landets utomhusaffischer ökar i snitt med 10,3 procent nationellt, jämfört med tidigare mätning.

Outdoor Impact har uppdaterats med nya siffror som visar att räckvidden för utomhusreklam ökar.


Ämnen i artikeln:

Outdoor Impact

Trafikdata från Trafikverket och Sveriges kommuner visar att trafiken förbi landets utomhusaffischer ökar i snitt med 10,3 procent nationellt, jämfört med tidigare mätning. 

– Det är glädjande med så stora ökningstal. Det visar att ett av Sveriges starkaste räckviddsmedia ytterligare befäster sin position som ett viktigt komplement till annonsörer som behöver räckvidd i en alltmer fragmenterad medievärld, säger Ulrika Danielsson, projektledare för Outdoor Impact, i ett pressmeddelande.

Outdoor Impact är utomhusbolagens branschvaluta och har nu uppdaterats med de nya siffrorna.

Enligt Simon Cooper, programutvecklare för programvaran Outdoor Impact, är anledningen till den stora ökningen dels att Trafikverket utvecklat en ny digital mätmetod som inkluderar fler vägar i mätningen och dels att trafiken på vägarna ökat.

Dessutom finns regionala skillnader: trots den allmänna trenden med ökad inflyttning till storstäderna så ökar inte trafiken i Stockholm lika mycket som nationellt.

I Stockholm är ökningen "bara" 7 procent. Denna skillnad beror enligt Outdoor Impact sannolikt på vägtullar, att det redan är en ansträngd trafiksituation och ökad användning av offentliga transportmedel hos Stockholmarna.

I Malmö och A-regionerna (4-20) ökar trafikflödet mer än genomsnittet. Här har även mätmetoden förbättrats och fler vägar räknats.

Utomhusvalutans räckvidd, VAC - Visibility Adjusted Contacts, ökar ungefär lika mycket som trafikökningen i respektive område.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Outdoor Impact

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev