Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Ny teknik tar klivet till reklam

Publicerad: 3 April 2014, 04:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

Just nu hänger lysande reklamflaggor och vajar på Kungsgatan i Stockholm. En ny teknik med platta, böjliga ljuskällor gör det möjligt.


Den nya tekniken, så kallad EL-belysning, bygger på platta, böjliga ljuskällor som kan användas i vilken färg och form som helst. Och till skillnad mot för många andra skyltar skär ljuset, enligt leverantören Top Right Nordic, igenom dimma, brandrök, snö och kraftigt regn.

Hittills har tekniken använts i bildekaler och säkerhetsvästar, men nu har turen även kommit till reklam.

I mars hängdes de första lysande flaggorna upp på fastighetsbolaget Fabeges lokaler på Kungsgatan i Stockholm, med ett budskap om att det finns lediga lokaler att hyra – ”Tusen kvm lokalmagi” lyder budskapet.

Enligt fabriken i Kina är det världens första flaggor med EL-teknik.

Bakom kampanjen står reklambyrån Kontrapunkt.

Kontrapunkts projektledare Jan Nyman är positiv till den nya tekniken.

– Det blir en överraskning när vi har ett föremål som inte beter sig riktigt som man förväntar sig. Det här ser ut som en vanlig flagga på en stång, men när det blir mörkt börjar flaggan blinka och pilarna lyser, säger han.

En nackdel med tekniken är att det inte går att ändra budskapen på samma sätt som på digitala skyltar. Dessutom är det dyrare än traditionella flaggor.

– Men fördelen är att tekniken går att applicera på vad som helst, vi hade till exempel kunnat använda den på en bil.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.